۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دی

 خطبه اول ـ مقام معظم رهبری به طور مکرر تأکید دارند که مسأله این حقوق‌های نجومی، حقوق‌های نامشروع است. یعنی دستگاه قضایی به عنوان متولیدادخواهی و دادرسی از مردم باید به این قضیه برسد و جدا قصه را تعقیب کند.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه امروز 12 شهریور 95 که در حرم امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: کلام ما در خطبه اول درباره تبیین انسان الگویی قرآن، تفسیر آیات مبارکه سوره انسان بود و در این آیه بحث می‌کردیم (که) «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا»؛ ذات مقدس پروردگار بعد از تبیین سرنوشت ابرار در بهشت و زندگانی آخرت و پس از این‌که نعمت‌های بهشتی را به عنوان ویژگی‌های زندگی ابدی ابرار و انسان‌های الگویی در قرآن بیان کرده است، در آیات این سوره وارد بیان تکالیف، مؤلفه‌ها و مشخصه‌های انسان الگویی قرآن، هم در هویت فردی و هم اجتماعی‌اش می‌شود.

وی افزود: این آیه شریفه‌ای که ما به آن رسیدیم، اگر به آن دقت کنیم، از آیات راهبردی قرآن در جریان زندگانی اجتماعی سیاسی امت اسلام است. آیه از دو جهت قابل تفسیر و برداشت و بررسی است. از یک جهت این‌که پیغمبر اکرم(ص) به عنوان این‌که در رأس امت اسلام قرار دارد، خدا به پیغمبر خطاب می‌کند در عرصه زندگانی فردی‌اش در برابر دستور الهی، اطاعت از خدا و ترک از معصیت مقاومت بورزد و در عرصه زندگی در تمام ارتباطات اجتماعی و حشر و نشرش رنگ گناه و رنگ کفور به خودش نگیرد و دنباله‌رو جریان‌های «آثم»، یعنی گنه‌کار و «کفور»، یعنی کفران‌کننده ارزش‌ها و قدرنشناس واقع نشود. این یک نکته در خصوص اساس تکلیف هر انسان به عنوان تکلیف فردی در زندگانی الگویی انسانی‌اش.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: برداشت دومی که از آیه شریفه می‌شود که بحث امروز ما هست، این است که بگوییم (در) «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّک»، مقصود از حکم رب، حکومت دینی است و حکومت الهی در زندگانی اجتماعی است. اجرای حکومت دینی در زندگانی اجتماعی مردم، جامعه مسلمین و امت اسلام اگر بخواهد جکم رب در زندگانی اجتماعی‌اش تشکیل بشود و حکومت دینی تشکیل بدهد، باید اولا در برابر همه چالش‌ها و تنش‌ها و مشکلاتی که در نتیجه حاکمیت دینی در زندگانی اجتماعی او پیش می‌آید، مقاومت بورزد. و دوم این‌که این حکومت دینی و این جامعه در تحت حکومت دینی، رنگ آثم و کفور به خودش نگیرد که تمام محور سخن ما در مورد «وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا» این نکته دوم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: وقتی که بنا شد مردم بخواهند الگوی مدیریت اجتماعی‌شان حکومت دینی باشد، در درجه اول مردمی که مایلند فرماندهی دینی و حاکمیت دینی بر زندگانی اجتماعی‌شان استوار گردد، این‌ها باید مقاومت کنند. جاده اجرای حکومت دینی و حدود الهی یک جاده هموار نیست. بعضی مخالفت‌ها، تنش‌ها، حرکات ضد دینی انجام می‌گیرد برای این‌که جلوی اقتدار حکومت دینی را بگیرد. اجرای حکومت دینی در درجه اول با دو چالش مقابل است. یک چالش در داخل و یک چالش از خارج.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: در جامعه و امت اسلام اگر حکومت دینی بخواهد اجرا بشود، جریان‌های زیاده‌خواه در عرصه بین‌الملل و جریان‌های استکبار جهانی مدیریت دینی را در یک جامعه بر خلاف منافع خودشان می‌دانند. جامعه در تحت مدیریت دینی دیگر میدان جولان جریان‌های زیاده‌خواه و استکبار در عرصه بین‌الملل نیست. جامعه در تحت حاکمیت دینی از نفوذ قدرت‌های استکباری بشری مادی متأثر نمی‌شود و لذا در درجه اول برای عدم تحقق جامعه دینی و یا پیشگیری از حاکمیت دینی در جامعه متدین قدرت‌های زیاده‌خواه و استکبار در عرصه بین‌المللی مقابله و مبارزه می‌کنند و در این مقابله و مبارزه امنیت مردم به خطر می‌افتد؛ اقتصاد مردم دچار مشکل می‌شود؛ زندگی عادی و معمولی مردم با یک تنش و دغدغه و التهاب و اضطراب روبرو خواهد شد. «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّک» (یعنی) ای پیغمبر(ص) تو و همه امت اسلام در این حکومت دینی که می‌خواهد بر جامعه دینی مسلط بشود، بایستی در برابر این مشکلاتی که عناصر زیاده‌خواه و قدرت‌های بین‌المللی ایجاد می‌کنند، مقاومت بورزید.

وی ادامه داد: نکته چالش دوم از جریان‌های داخلی است. در داخل هر کشور و مردم، یک عده قدرت‌یاب و فرصت‌طلبند و در یک مسیر معمولی کار و فعالیت، این‌ها به آلاف و علوف نمی‌رسند. اگر توانستند در یک نقطه قدرت راه پیدا کرده و قدرت را استخدام کرده و بر گرده مردم مسلط شوند، از مزایای زندگی اجتماعی و در هاله این قدرت سیاسی و اجتماعی آلاف و علوفی را برای خودشان تهیه کنند. حاکمیت دینی به این‌ها اجازه این استفاده و بهره‌برداری و به آلاف و علوف رسیدن را نمی‌دهد. در پرتو یک حاکمیت دینی نمی‌شود آمد در رأس قدرت قرار گرفت و همه امکاناتی که در شعاع این قدرت است، در استخدام زندگانی شخصی خود درآورد و لذا این جریان‌های داخلی با اجرای حکومت دینی و حکم رب در درون جامعه‌ای که دارند زندگی می‌کنند، مخالفت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: ای پیغمبر «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ»؛ در برابر این مخالفت ها، بهانه‌تراشی‌ها و عملیات روانی سیاسی که بر مردم و در میان مردم انجام می‌دهند تو باید به خاطر اجرای حاکمیت دینی مقاومت بورزی. این‌ها نکات قابل توجهی است. برادران و خواهران؛ در جامعه‌ای که ما داریم در آن زندگی می‌کنیم و درست مثل درختی که به پای آن آب جریان داشته باشد، در طی 37 سال، در پای نهال این انقلاب و این نظام خون شهید جریان داشته است، خب در این جامعه عده‌ای هستند که می‌خواهند بر گرده مردم سوار شوند. جریان‌های سیاسی سکولاری که دین را از سیاست جدا می‌دانند، این‌ها چرا می‌خواهند در مقابل حاکمیت دینی بر این مردم مسلط شوند؟ در یک جامعه دین‌مداری که نظام ولایی دینی تشکیل شده است، وجود جریان‌های سیاسی سکولار لائیک، در این جامعه چه می‌کند؟ آیا جز دزدی، چاپیدن، چپاول و این که بر قدرت دست پیدا کنند و بتوانند آن را از مسیر دین منحرف کنند و میدان جولان منافع و چپاول‌گری‌های خودشان قرار دهند، آیا غیر از این هدفی دارند؟

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: مردمی که می‌خواهند در سایه دین و در سایه حکومت دینی زندگانی سیاسی اجتماعی‌شان دقیقا اداره شود، باید در مقابل این قضیه مقاومت کنند؛ «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ»؛ ای پیغمبر، در برابر اجرای حکومت جاری دینی اسلامی پروردگارت در بین اجتماع خودتان باید مقاومت کنید و مقاومت پیغمبر یعنی مقاومت همه مردم. همه مردم باید مقاومت کنند و بایستند. یعنی این مقاومت تنها به این نیست که با سختی‌ها، ناامنی‌ها، ضعف‌های اقتصادی، با رکود ها مقاومت کنند. این مقاومت آمیخته با یک بصیرت، بینایی و توجه است که نگذارند جریان‌‌های سودطلب، قدرت‌طلب و قدرت‌یاب و فرصت‌طلب بر این حکومت دینی مسلط شده و تمام خصایص دین‌مداری نظام و حاکمیت را از بین ببرند و لذا مقام معظم رهبری به طور مکرر تأکید دارند که مسأله این حقوق‌های نجومی، حقوق‌های نامشروع است. یعنی دستگاه قضایی به عنوان متولی فسق خصومت و دادخواهی و دادرسی از مردم باید به این قضیه برسد و جدا قصه را تعقیب کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یک آدمی که بیاید در یک نظام دینی اسلامی به عنوان خادم مردم، اعتماد مردم را جلب کند و بعد تمام قدرت زیر سایه نفوذ مسئولیت خودش را در استخدام زندگانی شخصی‌اش درآورده و همه چیز را کاملا بالا بکشد به عنوان این که من در این موقعیت و در این مسئولیت یک همچین وضعی دارم.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این در حقیقت صبر و مقاومت می‌خواهد. این عناصر داخلی بلکه ضرر و ضربه‌شان از جریان‌های خارجی بدتر است؛ یعنی قدرت‌های شیطانی در عرصه بین‌الملل زمانی می‌توانند در یک حاکمیت دینی نفوذ کنند و بیایند حکم رب را از صحنه زندگانی سیاسی و اجتماعی مردم کنار بزنند که در میان این مردم یک جریان‌های سیاسی و یک عده آدم‌هایی باشند که این‌ها فرصت‌طلبند و می‌خواهند در فرصت‌ها از همه امکانات یک نظام و یک حاکمیت در چپاول‌گری و نفع‌طلبی خودشان استفاده کنند. این‌ها سرباز پیاده‌نظام قدرت‌های مستکبر بین‌المللی قرار می‌گیرند و عامل نفوذ دشمن در داخل جامعه دینی خواهند شد. بنابراین همه این‌ها صبر و مقاومت می‌خواهد.

وی افزود: خداوند به پیغمبر می‌گوید « فَاصْبِر» و ضمن این‌که به پیامبر(ص) می گوید مقاومت بورز، یعنی کسانی که در خط و دنباله تو هستند و حزب تو حساب می‌شوند، آن‌ها هم باید مقاومت بورزند. برادران و خواهران؛ این « فَاصْبِر» که خطاب به پیغمبر(ص) است، تمام جریان امامت و رهبری امت را در همه زمان‌ها شامل می‌شود و اصل ولایت در زمان ما مخاطب این «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» است. لذا وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید مقام معظم رهبری با تمام حکمت در برابر این موج‌ها و جریان‌ها مقاومت می‌کند و بعد از بیست و چند سال رهبری، روز اول همان حرفی را می‌زند که روز اول زده است و به هیچ وجه تنازل نمی‌کند. این صبر و مقاومت می‌خواهد.

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: کسانی هم که در خط پیغمبر(ص) و رهبری هستند باید صبر کنند. این «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» خطاب به شخص پیغمبر(ص) نیست؛ خطاب به امت دنباله‌رو پیغمبر(ص) است. خود این «مقاومت» یک اصل در یک نظام دینی و جامعه‌ای است که تحت تأثیر حاکمیت دینی قرار گرفته.

وی در پایان گفت: «وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا» باز یک خط راهبردی دیگری برای جامعه دینی است که در کنار این صبر و مقاومت باید صورت بگیرد که ان‌شاءالله تفسیر آن با این دیدگاه دوم را در هفته آینده عرض خواهیم کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی