آیت الله علم الهدی:

دستگاه‌های مدیریتی به اسم رشد اقتصادی، سیاست «تحدید نسل» اعمال نکنند

title

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه این هفته، 15 اسفندماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که کلام ما در خطبه اول در مورد تقوای عملی در ارتباطات خانوادگی بود، اظهار کرد: یکی از مسائلی که با اصل تقوا در زندگانی خانوادگی و در زناشویی دو همسر کاملأ منافات دارد، مسئله پیشگیری از اولاد به منظور تحدید نسل است.

ایشان ادامه داد: این که زن و شوهر در نتیجه ازدواج فقط به کامیابی از یکدیگر در تمنیات جنسی اکتفا کنند و جلوی بارداری و فرزندآوری را بگیرند، بر خلاف تقوای عملی در کانون زندگی خانوادگی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که سه آیه در قرآن کریم درباره قتل اولاد است که دقیقأ پیشگیری از بارداری و فرزندآوری را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: آیه اول در سوره مبارکه انعام آیه 140 است که خداوند می‌فرماید «قَدْ خَسِرَ الَّذینَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِراءً عَلَی اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَ ما کانُوا مُهْتَدینَ»، افرادی که به‌صورت سفیهانه فرزندان خودشان را می‌کشند، زیان بسیاری می‌بینند، ضرر فوق‌العاده‌ای را تحمل می‌کنند و این که آنان را از روزی خدا محروم می‌کنند به خاطر افترا و تهمتی که به خدا می‌زنند که خدا رزق آنان را نخواهد داد، افرادی هستند که به خدا تهمت زدند و گمراه شدند و قابل هدایت نیستند.

ایشان ادامه داد: در مسئله اولادکشی در این آیه شریفه این عتاب شدید را ذات مقدس پروردگار دارد، دو خصوصیت در این آیه در مورد قتل اولاد مطرح شده است، خصوصیت اول این که « قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً بِغَیْرِ عِلْمٍ»، اصل عمل را خداوند متعال سفیهانه معرفی می‌کند؛ زن و شوهری که با هم ازدواج کردند و از بارداری و فرزندآوری ممانعت می‌کنند، قرآن این عمل را یک عمل سفیهانه بدون علم معرفی می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که آدم صفیه آدمی است که خوب و بد را تشحیص نمی‌دهد و قدرت تصمیم‌گیری در زندگانی‌اش ندارد، افزود: زن و شوهری که با هم ازدواج کردند و مانع بارداری و فرزندآوری می‌شوند، قرآن این‌ها را سفیه معرفی می‌کند یعنی انسان‌هایی که قدرت تصمیم‌گیری در زندگی ندارند و خوب و بد را تشخیص نمی‌دهند.

منع فرزندآوری به خاطر ترس از روزی، سوءظن به خداست

ایشان به نکته دوم در این آیه شریفه اشاره و اضافه کرد: چرا این کار را می‌کنید و چرا جلوی فرزندآوری را می‌گیرید؟ به خدا تهمت می‌زنید که خدا مخلوق خودش را روزی نخواهد داد؟ نوع این عمل که زن و شوهر ازدواج کنند و مانع فرزندآوری شوند، بدبینی به خدا و سوءظن به پروردگار است که خدا قدرت تأمین زندگانی مخلوق خودش را ندارد.

آیت‌آلله علم‌الهدی با بیان این‌که آیه 151 سوره انعام، دومین آیه در مورد اولادکشی است، خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید « قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» خداوند می‌فرماید ای پیغمبر بگو بیایید پیش من، به شما بگویم چه چیز را خدا بر شما حرام کرده و چه چیز را به شما امر کرده است، اول چیزی که حرام کرد، مشرک نشوید و برای خدا شریک قائل نشوید و به پدر و مادر نیکی کنید، دومین چیزی که بر شما حرام کرد، از ترس گشنگی بچه‌های خودتان را نکشید و ممانعت از بارداری نکنید؛ نگویید مشکلات اقتصادی زیاد است و هزینه سنگین است و سطح درآمد کفایت نمی‌کند، از ترس گرسنگی مانع بارداری نشوید، روزی شما را چه کسی می‌دهد؟ روزی بچه‌تان را نیز همان می دهد، خدایی که زندگی شما را اداره می‌کند، زندگی فرزندتان را نیز اداره می‌کند.ایشان افزود: خداوند در ادامه آیه می‌فرماید «به فحشا نزدیک نشوید، به جریانات و اعمالی که بر ضد اصول انسانی در مقام ارضا و تمنیات نفسانی بر خلاف قاعده و طبیعت است، نزدیک نشوید»؛ فحشا دو جور است، سلسله فحشای ظاهری و فحشای باطنی؛ این که به‌دنبال شهوت‌رانی‌های بی‌بندوبارانه با جنس مخالف خودتان بروید، فواحش است و یکی فحشای باطن است؛ ظاهرش آمیزش نامشروع نیست اما باطنأ فحشا هست و خود همین پیشگیری از بارداری یک نوع فحشا هست، کسی را که خدا کشتن او را حرام کرده مگر این که به حق او را بکشید که کافر ومحارب است، این همانی است که خدا سفارش کرده به آن تعقل کنید.

تقبیح پیشگیری از بارداری در زندگی

امام جمعه مشهد مقدس به سومین آیه در موضوع اولادکشی در قران اشاره و اظهار کرد: آیه سوم، آیه سوم سوره اسراء است که خداوند می‌فرماید «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً»، فرزندان خودتان را از ترس گرسنگی نکشید، ما به آنان روزی می‌دهیم و به خود شما هم روزی می‌دهیم، قتل و کشتن بچه ها خطای کبیر و بزرگ است؛ این سه آیه در مورد قتل اولاد است اما این که قتل اولاد، پیشگیری از اولاد دار شدن و پیشگری از بارداری است، قابل بررسی است.

ایشان اضافه کرد: بعضی مفسرین عامه از نظری زمخشری گفته اند این آیه درباره دخترکشی اعراب در جاهلیت است اما ادله‌ای داریم که قضیه دخترکشی اعراب در جاهلیت با این مسئله تفاوت دارد و این آیه مسئله پیشگیری از بارداری در زندگی را شامل می‌شود؛ منظور از قتل اولاد پیشگیری از بارداری است، اولاد هم شامل پسر و هم شامل دختر می شود، اگر مقصود از قتل اولاد، دخترکشی اعراب بود، نمی‌گفتند «ولاتقتلو اولادکم»، این که این را می‌گوید پس آن دخترکشی عرب‌های جاهلی نیست، در واقع پیشگیری و ممانعت از پیدایش فرزندانی است که در طلایه زندگی خانوادگی شما، وجود آنان رقم خورده که باید ظاهر بشوند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نکته دوم این که خداوند متعال در این آیات شریفه در آیه 151 سوره انعام دو مسئله را مطرح می کند، یکی قتل اولاد است و یکی قتل نفس؛ در ابتدای آیه خداوند می‌فرماید «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ»، اولاد خودتان را از ترس گرسنگی نکشید و بعد می‌گوید « وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ»، بزرگان از علما و فضلایی که در محضر نمازجمعه حضور دارند، توجه دارند که اگر مقصود از قتل اولاد، دخترکشی بود، « وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ» در آیه نمی‌آمد پس مقصود از کشتن فرزندی که به دنیا آمده نیست، مقصود، پیشگیری از فرزندآوری در کانون خانواده است.

آیه صریح منع دخترکشی اعراب جاهلی

ایشان با بیان این که دلیل سوم در این که مقصود قرآن، دخترکشی نیست، آیه 58 سوره نحل است، یادآور شد: اصلأ آیه منع از دخترکشی و مزمت از دخترکشی عرب‌ها را خدا آنجا فرموده «اعراب جاهلی جوری بودند که وقتی به آنان بشارت داده می‌شد خدا به آنان دختر داده است، صورتشان سیاه می‌شد و سعی می‌کردند به روی خودشان نیاورند، از قوم و قبلیه خودشان دور می‌شدند و به خاطر این بشارت، از فامیل فاصله می‌گرفت، مردد بود آیا بر این خاری و ذلتی که دختردار شده صبر کند یا دخترش را زنده در خاک فرو ببرد»، این آیه صریح در دخترکشی اعراب جاهلی است، در آیات دیگر، قتل اولاد پیشگیری از فرزندآوری و ممانعت از بارداری است، قتل اولاد، پیشگیری از فرزندآوری و ممانعت از بارداری است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: دلیل چهارم، خداوند در سوره انعام فرمود «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ»، فرزندان خودتان را به خاطر گرسنگی نکشید، در سوره اسراء فرمود «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشیَتَ إِمْلاقٍ»، اشاره به دو امر دارد، آیه سوره انعام اشاره به مسائل اقتصادی خانوادگی دارد که خانواده‌ای که در فقر و ناداری است و مشکلات اقتصادی و معیشتی در زندگی دارد، اولادکشی نکند، بچه‌کشی نکند، در سوره اسراء که خدا گفت «خشیت إِمْلاقٍ» یعنی دستگاه‌های حکومتی و مدیریتی برای حفظ موقعیت و رشد اقتصادی، سیاست اولادکشی را در جامعه اجرا نکنند، راهبردش نیاید به‌عنوان تحدید نسل اجرا بشود.ایشان افزود: این آیات دلالت دارد بر پیشگیری از بارداری، و پیشگیری از بارداری مزمت شده است؛ روایتی صریح داریم که صاحب مجمع‌البیان در ذیل این آیات نقل کرده و بیشتر کتب عامه و اهل سنت نیز آن را نقل کردند، مستدرک حاکم این روایت را آورده که مردی خدمت پیامبر آمد و گفت پیشگیری از اولاد و عزل کردن (منی را در خارج رحم ریختن)، آیا شرعأ جایز است یا نه، پیغمبر اکرم فرمودند «این که شما جلوگیری کنید از اولاد داشتن، همان دخترکشی و بچه‌کشی پنهان است»؛ البته مسئله از نظر فقهی و فتاوای مراجع تحقیقات دیگری دارد و چون اصل مطلب نیز باید بیشتر مورد بحث قرار بگیرد، دنیاله بحث پیشگیری و ممانعت از فرزندآوری را در هفته آینده ادامه خواهم داد.
 

1399/12/15
15:30

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

حضور آیت‌الله علم‌الهدی در کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهر مشهد

اقامه اولین نماز جمعه مشهد مقدس در سال 1400 از حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)

آیت‌الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر خلبان شهید، «بیرجند بیگ محمدی»

پاسخ به شایعات




اطلاعات تماس

آدرس:

ایـــــران ، مشهـــــد ، خیابان امـــام رضــــا (علیه السلام)،

کــــوچــــه ۲۳، دفـــتـــر آیــت الله عـلـــم الـهـــــدی


تــلفــن:  985138598612+  985138598611+
فـکــس: 985138544080+    

رایانامه ی شخصی آیت الله علم الهدی :
alamolhoda@hotmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.