آیت الله علم الهدی:

راه هدایت بشر، «اسلام شناسی» و «حسین شناسی» است/ امام سجاد (علیه‌السلام)، رهبر نهادینه‌ساز انقلاب کربلا

title به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول آخرین جمعه سال 99، 29 اسفندماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: میلاد مسعود وجود اقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام)، سالروز ولادت مهین پرچمدارش قمر بنی‌هاشم و ولادت با سعادت میوه دلش، امام سجاد (علیه‌السلام) را به محضر شما برادران و خواهران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.


ایشان ادامه داد: همانطور که مستحضرید، کلام ما در خطبه اول در موضوع «تقوای عملی در ارتباطات خانوادگی» بود اما امروز چون سالروز ولادت وجود مقدس امام سجاد (علیه‌السلام) است و مقارن دو میلاد مسعود وابسته به انقلاب کربلا، استثنأ امروز خطبه اول را درباره این سه مولود و مثلث آسمانی عظیم ولایی کربلا، دو رهبر انقلاب، وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام)، مؤسس و رهبر انقلاب کربلا، امام سجاد (علیه السلام) رهبر نهادینه‌ساز انقلاب کربلا و سردار عظیم کربلا، قمر بنی‌هاشم، درباره این سه شخصیت، دو سه نکته را عرض می‌کنم.

عالی‌ترین تعبیر در مقام سیدالشهدا (علیه‌السلام)

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که عالی‌ترین تعبیر دباره سیدالشهدا (علیه‌السلام) را پیامبر اکرم فرمودند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کلامی که در مورد وجود اقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) در بوران همه عواطف و احساسات صادر شده است، عالی‌ترین تعبیر و کلام، کلام پیغمبر اکرم است که فرمودند «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ»؛ این حرف و روایت را همه ما در مقام شعار، تبیین احساس و عشق به ابی عبدالله بر سر زبان خودمان می چرخانیم اما کلام پیغمبر، کلام احساسی نیست.

ایشان افزود: پیغمبر اکرم (صلوات‌الله علیه) در بیان خودشان، پهنه عظیمی از واقعیت شخصیت پر فضیلت سیدالشهدا (علیه‌السلام) را بیان کرد، فرمودند «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی»، حسین چراغ هدایت است، یعنی روشنگر راه هدایت برای همه امت و همه انسان‌ها به سوی تعالیم عالیه اسلام و قرآن، وجود مقدس سیدالشهدا است.

راه هدایت، «حسین شناسی» و «اسلام شناسی» است

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که روشنگری راه هدایت به وسیله سیدالشهدا به دو جهت است، تصریح کرد: جهت اول این‌که راه هدایت و روشنگری جاده هدایت، در «اسلام شناسی»، «حسین شناسی» است؛ بسیاری از مردم جهان که امروز به اسلام گرایش دارند و به تعالیم عالیه قرآن گرویده‌اند، شناخت آنان به اسلام از راه شناخت سیدالشهدا است، یعنی امروزی که احساس می‌کنند وجود مقدس ابی‌عبدالله، یک مشعل بزرگ آزادی در نسل و نژاد بشر هست؛ از هندوی آتش‌پرست گرفته، مسیحی و ارمنی، اهل کتاب و خارج از اهل کتاب نسبت به وجود ابی‌عبدالله عشق می‌ورزند، در واقع مسیر هدایت آنان را به اسلام روشن می‌کند.

ایشان بیان کرد: بسیاری از کسانی که امروز گرایش اسلامی دارند و این موج عظیم اسلام‌گرایی در دنیای غرب و کفر به وجود آورده است، روشنگری‌اش به وسیله وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) است، این‌ها اول حسین را شناختند، دلداده حسین شدند و از حسین‌شناسی به اسلام‌شناسی راه پیدا کردند؛ این که پیغمبر این را فرمودند، یعنی حسین روشنگر جاده هدایت هست برای کسانی که به اسلام هدایت بشوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در امت اسلام حتی در بین شیعیان، انسان‌هایی هستند که مسیر هدایت برای آنان دود اندود شده است، فوران شهوت‌ها، مقام‌پرستی‌ها و پول‌پرستی‌ها، دنباله روی از عیاشی‌های ناهنجار، مسیر و جاده هدایتی که آنان قبلأ به سوی اسلام، دین و معنویت اسلام پیدا کرده بودند را غبارآلود کرده است و دیگر به سراغ تعالیم و اخلاقیات اسلام نمی‌آیند، واقعیت‌های عظیم آموزنده دینی را در زندگی در نظر نمی‌گیرند و دین‌مداری در عرصه و صحنه زندگی این افراد لمس نمی‌شود اما با یک عشق به ابی‌عبدالله در یک شب و روز حسین، با یک «یا حسین» گفتن این غبارها کنار می‌رود، حسین روشنگر راه هدایت است و چون روشنگر این راه است، این‌هایی که از همه چیز برگشته بودند، با یک «یا حسین» گفتن راه هدایت را پیدا می‌کنند، به طرف دین می‌آیند و از وجود این‌ها یک دین مدار کامل می‌سازد.

چرا سیدالشهدا (علیه‌السلام) کشتی نجات است؟ایشان با بیان این‌که پیامبر در ادامه فرمودند «وسَفینَةُ النَّجاةِ» حسین کشتی نجات است، اظهار کرد: یک وقت یک کشتی مسافربری کنار اسکله لنگر می‌اندازد، مردم سوار آن می‌شوند و به مسافرت دریایی می‌روند اما کشتی وسط دریا می‌شکند، مسافرین در این کشتی شکسته در امواج دریا غرق می‌شوند، آنجا یک کشتی هست به نام «کشتی نجات»؛ کسی به سراغ کشتی نجات نمی‌رود، کشتی به سراغ آدم‌ها می‌رود، کشتی نجات روی موج دریا می‌گردد، از دور غرق شده‌ای دست بلند می‌کند، خودش را به آن می‌رساند و او را نجات می‌دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: دیگران به سراغ کشتی می‌روند اما کشتی نجات در روی امواج دریا خودش به دنبا غرق شده می‌گردد و غرق شده‌ها را نجات می‌دهد؛ پیغمبر فرمودند «حسین سفینه نجات است»، حسین دنبال گنه‌کاران و معصیت‌کاران می‌رود، حسین به دنبال افرادی که در مقابل عذاب خدا به دهشت افتاده‌اند می‌رود، در صحرای محشر سیدالشهدا است که در میان صحرا می‌گردد، دوستی از دور تا می‌بیند حسین آمدند، دست بلند می‌کند که آقاجان من کربلایی و عاشورایی‌ات هستم، من سینه‌زن تو هستم، در صحرای محشر گرفتار شدند، مثل آن غرق شده در وسط دریا، آقا سیدالشهدا به سراغ آن عاشورایی می‌آید و او را از این وحشت و دهشت صحرای محشر نجات می‌دهد.

ایشان با بیان این‌که مولود دوم شعبان، سردار کربلا است، اظهار کرد: سردار در انقلاب کربلا قمر بنی‌هاشم بود، در یک محاسبه سرانگشتی، جمعیت لشکر امام حسین (علیه‌السلام) را گفته‌اند حداکثر 120 نفر، جمعیت لشکر عمر سعد را گفتند حداکثر 120 هزار نفر، هر هزار نفر، یک نفر، هر هزار نفر به سر یک نفر بریزند، یک نفر هم هرچه قوی باشد، در همان لحظه اول از بین رفته است، یک لشکر 120 نفره در مقابل لشکر 120 هزار نفره، طول جنگ از 3، 4 دقیقه تجاوز نمی‌کند اما روز عاشورا در کربلا جنگ برای دشمن فرسایشی شد.

صلابت سردار کربلا

امام جمعه مشهد افزود: ارباب مقاتل نوشته‌اند «از لشکر عمر سعد 5 هزار نفر کشته شده‌اند»، چرا این جنگ فرسایشی شد؟ علتش این بود که اول طلوع آفتاب که این سپاه 120 نفره را سیدالشهدا (علیه‌السلام) به صف کردند، پرچم را به دست قمر بنی‌هاشم دادند، گفتند عباس جان تو این جلو بایست، به جنگ و میدان نرو، فقط بایست، قمر بنی‌هاشم با آن صلابت جلوی لشکر ایستادند و 120 هزار نفر وقتی چشمشان به اندام پرصلابت میوه دل حیدر کرار، قمر بنی‌هاشم می‌افتاد، کسی جرأت نمی‌کرد به این لشکر حمله کند، جرأت حمله نداشتند چون تا چشم باز می‌کردند عباس را می‌دیدند، ذوالفقار علی به یادشان می‌آمد که در مقابلشان ایستاده، وجود مقدس قمر بنی‌هاشم به‌عنوان سردار کربلا، جنگ 5 دقیقه‌ای را یک روزه فرسایشی کرد و دشمن 5 هزار کشته داد لذا قمر بنی‌هاشم سردار کربلاست.

امام سجاد (علیه‌السلام)، رهبر نهادینه‌ساز انقلاب کربلا

ایشان، امام سجاد (علیه‌السلام) را رهبر دوم انقلاب کربلا بیان کرد و گفت: اگر کربلا روز عاشورا تمام شده بود، کربلا در کربلا می‌ماند، دیگر به‌عنوان انقلاب عظیم انقلاب‌ساز جهانی که در طول تاریخ، انقلاب بسازد، بروز پیدا نمی‌کرد، آن‌که انقلاب را نهادینه کرد و در همه عصرها و زمان‌ها در میان همه جوامع و ملل اسلامی درآورد، وجود مقدس امام سجاد (علیه‌السلام) بودند، یعنی از روز عاشورا به بعد، رهبری انقلاب با ایشان بود، اثرگذاری جریان اسارت در پرتوی امامت امام سجاد (علیه‌‌السلام) بود، ایشان فرماندهی می‌کرد؛ وجود مقدس زینب کبری (سلام‌الله علیها) اگر می‌ایستاد سخنرانی می‌کرد و همه جلالت دشمن را خاک و خاکستر می‌کرد، به فرماندهی امام سجاد (علیه‌السلام) بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که تمام برنامه سیاسی امام سجاد (علیه‌السلام) در طول 40 سال زندگی بعد از عاشورا، «نهادینه‌سازی» این انقلاب بود، خاطرنشان کرد: برنامه این بود که مردم انقلاب را فراموش نکنند، کربلا از یادشان نرود، کربلا تثبیت شود و این شخصیت عظیم امام سجاد (علیه‌السلام)، رهبر دوم انقلاب کربلا است یعنی نهادینه‌سازی این انقلاب به وسیله وجود مقدس سیدالساجدین صورت گرفت.
 

1399/12/29
16:30

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

حضور آیت‌الله علم‌الهدی در کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهر مشهد

اقامه اولین نماز جمعه مشهد مقدس در سال 1400 از حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)

آیت‌الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر خلبان شهید، «بیرجند بیگ محمدی»

پاسخ به شایعات




اطلاعات تماس

آدرس:

ایـــــران ، مشهـــــد ، خیابان امـــام رضــــا (علیه السلام)،

کــــوچــــه ۲۳، دفـــتـــر آیــت الله عـلـــم الـهـــــدی


تــلفــن:  985138598612+  985138598611+
فـکــس: 985138544080+    

رایانامه ی شخصی آیت الله علم الهدی :
alamolhoda@hotmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.