آیت الله علم الهدی:

گرایش به خواسته‌های نفسانی، وجود انسان را تاریک می‌کند

title به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در چهارمین جلسه تفسیر قران کریم در ماه مبارک رمضان سال 1400 که به تفسیر آیات سوره مبارکه ابراهیم اختصاص دارد، با بیان این‌که در خصوص حروف مقطعه قرآن در گذشته مباحث مفصلی بیان کردیم، اظهار کرد: یکی از توجیهاتی که غالب مفسران آن را پذیرفتند، این است که حروف مقطعه قرآن اشاره به ماده لفظی هر سوره دارد، یعنی خداوند در ابتدای هر سوره اعلام می‌کند که مواد لفظی این سوره از حروف زبان عربی تشکیل شده و در واقع نزولات آسمانی در مقام وحی برای هر پیغمبری به زبان عربی نازل می‌شده است.


ایشان ادامه داد: ما در این زمینه روایاتی داریم که اهل بیت (علیهم‌السلام) فرمودند «پروردگار هر کتاب آسمانی را به زبان عربی نازل می‌کرده و وقتی جبرائیل در گوش آن انبیأ آیات کتاب را قرار می‌داده است، آنان به زبان قوم خودشان می‌شنیدند و به همان زبان به مردم اعلام می‌کردند».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از توجیهات حروف مقطعه قرآن این است که ماده اصلی این قرآن، حروف عربی است، یعنی در بین تمام کتاب‌های آسمانی، تنها کتابی که با ماده اصلی خودش به پیغمبر ابلاغ شده و پیغمبر نیز با همان ماده، آن را به مردم ابلاغ کرده است فقط قرآن است از این رو، حروف مقطعه قرآن که در ابتدای بعضی سوره‌ها آماده است، نشان دهنده این امتیاز قرآن نسبت به سایر کتاب‌های آسمانی است.

سوژه هدفی قرآن، توده انسان‌ها است

ایشان در آغاز تفسیر آیات سوره مبارکه ابراهیم، با قرائت «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»، با بیان این‌که در آیه اول این سوره، خداوند هدف نزول قرآن را بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: در این آیه چند نکته است، نکته اول آن است که خروج از ظلمات به سوی نور، بارها در قرآن بیان شده است، گاهی خروج از ظلمات به نور را خداوند متعال به خودش نسبت می‌دهد همانند آیه سوم آیت‌الکرسی که می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» خدا ولی مؤمنین است و آنان را از ظلمات به نور خارج می‌کند و در آیه ۵ سوره ابراهیم نیز خداوند خطاب به حضرت موسی می‌فرماید «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»، که در اینجا، خارج شدن از ظلمات به سمت نور را به انبیاء نسبت می‌دهد، در آیه اول سوره ابراهیم نیز اخراج از ظلمات به نور را خداوند به پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله وسلم) نسبت می‌دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی، نکته دوم این آیه را دلالت قرآن بر این‌که سوژه هدفی قرآن، توده انسان‌ها هستند، بیان کرد و گفت: مأموریت پیامبر برای توده انسان‌ها بوده است که در حقیقت، انسان‌ها را به سوی خدا دعوت کند و صرفأ برای گروه خاصی نبوده است؛ در سوره فرقان آیه اول خداوند می‌فرماید «لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا» یعنی اینکه پیغمبر نظیر جهانیان باشد، یعنی همه انسان‌ها سوژه هدایت پیغمبر اکرم هستند.

ایشان افزود: جامعه هدف قرآن، توده بشریت است که نتیجه این آیه این است که اصل وجودی انسان در ظلمت است و خداوند و پیغمبر اکرم، مردم را از ظلمات به نور خارج می‌کنند.

گرایش به خواسته‌های نفسانی، وجود انسان را تاریک می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان‌ها دو دسته خواسته «نفسانی» و «فطری انسان» دارند، تصریح کرد: معمولأ این خواسته‌ها در وجود انسان گاهی ایجاد کشش می‌کنند و خواسته‌های نفسانی انسان، قوی‌تر از خواسته‌های فطری اوست که در وجود انسان ایجاد طوفانی می‌کند که فضای وجودی انسان را تاریک می‌کند؛ انسان که در شرک، کفر و شهوت قرار می‌گیرد همه‌اش نشان از سرگردانی است و از این رو، ظلمات تمام وجود انسان را فرا گرفته است و با این حالت، انسان راه به جایی نمی‌برد.

ایشان اضافه کرد: پیامبران برای این آمدند که ما را از این ظلمات به سوی نور هدایت کنند و در این آیه نیز اشاره می‌کند که «ای پیغمبر! ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که توده بشر را که در ظلمات است را به سوی نور خارج کنی».آیت‌الله علم‌الهدی با طرح این سؤال از آیه که «آیا پیغمبر توانسته مأموریت خودش را انجام دهد؟»، بیان کرد: خداوند می‌فرماید «لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»، وقتی «ل» بر سر جمله می‌آید، دو معنا دارد، «معنای هدفی» و «معنای معاقبه» که الزام می‌آورد، «ل» در این آیه، «ل» هدف است یعنی ای پیغمبر، هدف از این نزول بر تو این است که تو ابزار قرآن را در دست داشته باشی و مردم را از ظلمات به نور خارج کنی و معنایش این است که حتما همه مردم را باید از ظلمات به نور خارج کنی.

ایشان اظهار کرد: در اینجا خداوند توان فردی را نفی می‌کند، یعنی پیغمبر به تنهایی نمی‌تواند مردم را هدایت کند بلکه باید خداوند او را کمک کند، توان استقلالی را در آیه ۵۶ سوره قصص نفی می‌کند نه عاملیت پیغمبر را نسبت به هدایت، از این رو در این آیه شریفه نیز می‌فرماید «خدا باید اذن بدهد که تو ای پیغمبر مردم را از ظلمات به نور خارج کنی».

راه ظلمت متعدد و راه نور، یکیست

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که «چرا ظلمات با لفظ جمع و نور با لفظ مفرد آمده است؟»، یادآور شد: خداوند در آیه سوم آیت‌الکرسی می‌فرماید «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ» و در این آیه سوره مبارکه ابراهیم نیز می‌فرماید «لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» که بازهم ظلمات به صورت جمع آمده و نور مفرد است؛ نور و ظلمات در مقابل هم قرار دارند و آن به این خاطر است که ظلمت‌ها متعدد هستند، مجموعه جریان‌های غیر خدایی که تولید حیرت و شک در زندگی انسان‌ها می‌کنند، متفرق و متعدد هستند اما نور یکی بیشتر نیست و آن هم راه خداست.

ایشان ادامه داد: علت اینکه در مقابل ظلمات، راه خدا به‌عنوان نور تشبیه شده است، این است که آدم وقتی از ظلمت بیرون آمد، آن تاریکی‌ها از بین می‌رود و انسان بیدار می‌شود، ذکر و یاد خدا بیداری می‌آورد؛ گاهی اوقات آدم در ظلالت و گمراهی است که به یک لحظه نام خدا او را تکان می‌دهد و از این رو، راه خدا یک راه بیشتر نیست.

به قرآن وابسته شوید، مسیر نور را پیدا می‌کنید

آیت‌‌الله علم‌الهدی متذکر شد: اگر کسی در زندگی خودش وابسته به قرآن شود، مسیر نور را پیدا خواهد کرد، خدایا در این ماه فضیلت و برکت، بزرگ‌ترین دعای ما، صدق پیدا مأموریت و مسؤولیت پیغمبر برای هدایت ماست که ما با این قرآن از ظلمت‌ها و سیاهی‌ها به نور برسیم و در پرتوی عنایتت، به خصوص جوانان ما را هدایت بفرما.
 

1400/01/28
11:16

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

توجه کنید در اجرای مدیریت‌ها، به مردم فشار وارد نشود

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.