آیت الله علم الهدی:

خداوند انسان را آفرید تا جاویدان باشد/ جریان قدرت و ثروت، بزرگ‌ترین مانع دینداری در جوامع

title به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در جلسه هفتم تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان سال 1400 که به تفسیر آیات سوره مبارکه ابراهیم اختصاص دارد، در بیان تفسیر سومین آیه این سوره مبارکه «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ أُولَٰئِکَ فِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ»، اظهار کرد: آیه سوم سوره ابراهیم در مقام بیان خصوصیت کافران است.


ایشان ادامه داد: کافرانی که خداوند در آیه دوم سوره ابراهیم درباره‌شان می‌فرماید «وَوَیْلٌ لِلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» کافرانی که از صراط الهی خارج می‌شوند و ظلم می‌کند خصوصیتشان این است که «زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند»؛ انسان اگر بخواهد دنیا را داشته باشد، به آخرتش نمی‌رسد.

کافران زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این تعبیر قرآن از «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا» بیانگر این واقعیت است که انسان در زندگی بسایری از مسائل را اولویت‌بندی می‌کند که بر حسب میل و خواسته‌های انسان است و بعضی از مسائل را بر مسائل دیگر ترجیح می‌دهند، از این ترجیح، تعریف «یَسْتَحِبُّونَ» صورت نمی‌گیرد.

ایشان گفت: گاهی از اوقات ترجیح در اولویت‌بندی نیست، ترجیح در اثبات و نفی است یعنی یک مسئله را بر دیگری ترجیح می‌دهد و آن اولویت را رها می‌کند، در این آیه، «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ» به این معنی نیست که اولویت اول‌شان دنیا و اولویت دومشان آخرت است بلکه اینان دنیا را در نظر می‌گیرند و آخرت را رها می‌کنند زیرا خداوند در آیه بعدی بیان می کند که ما قوم ثمود را هدایت کردیم اما آنان کوری را بر هدایت ترجیح دادند.

خداوند انسان را آفرید تا جاویدان باشد

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که ترجیح کوری بر هدایت، اولویت‌بندی نیست بلکه به این معناست که آنان کوری را برای همه عمر خود خریدند زیرا کافران دیگر معاد را باور ندارند و آخرت را نفی می‌کنند، تصریح کرد: خداوند متعال بشر را برای هدایت آفریده است، ذات مقدس حق می‌فرماید «ما شما را برای بقاء خلق کردیم نه برای فناء»؛ در وجود انسان فنا وجود ندارد، خداوند بشر را آفریده تا همیشه جاودان باشد، خداوند حی و قیوم ابدی است پس جانشین خدا نیز ابدی است.

ایشان متذکر شد: خداوند بقای انسان را در دو جریان «مرحله گذار» و «مرحله ثبات» قرار داده است یعنی انسان باید از مرحله گذار بگذرد و به مرحله ثبات برسد؛ زندگی این دنیا، مرحله گذار، هم نسبت به حالات خودش و هم نسبت به دوران و زمانش است و وقتی زندگی دنیا به پایان برسد، به مرحله ی ثبات می‌رسیم.

دنیا، مرحله گذار برای رسیدن به زندگی جاویدان

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اینگونه نیست که آدم یک زندگی در دنیا و یک زندگی در آخرت داشته باشد بلکه زندگی دنیا وصل به آخرت است، خداوند امکانات گوناگونی را در این دنیا به انسان می‌دهد تا برای زندگی جاودان خودش از آن‌ها بهره ببرد از این رو زندگی آخرت بدون دنیا ممکن نیست، یعنی مرحله گذار را باید بگذرانند تا به مرحله ثبات برسد. تضادی بین دنیا و آخرت وجود ندارد و انسان باید دنیا را طی بکند تا به آخرت برسد و با همین دنیا به کمال و سرای جاویدان می رسد .این اصل زندگی است . دنیا اسباب و ابزار تحصیل در آخرت است

ایشان با اشاره به این که امکانات دنیا برای بهره‌برداری و عبور از مرحله گذار است، گفت: اگر انسان امکاناتی را که خداوند برای او در دنیا قرار داده است را فقط صرف و خرج زندگی دنیا بکند، آخرت را نفی کرده است یعنی صرفأ به خوش‌گذرانی و لذایذ نفسانی خودش در این دنیا پرداخته است و اگر انسان اینگونه رفتار کند، طبیعی است که خودش را به هلاکت می‌رساند.

آیت‌الله علم‌الهدی با یادآوری این نکته که بهره‌برداری اولیا خدا از این امکانات، یک بهره‌برداری برای عبور و گذر بوده است، اضافه کرد: اگر زندگی امام علی (علیه‌السلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) را در نظر بگیرید، اینگونه نبوده‌اند که تهی دست باشند بلکه هر مقداری که داشتند، در راه خدا می‌بخشیدند و برای خود انباشته نمی‌کردند یعنی همه را برای زندگی آخرت استخدام می‌کردند، تمام اهل بیت (علیهم‌السلام) عبوری زندگی می‌کردند زیرا برای آنان زندگی آخرت اصالت داشته است.ایشان به خصوصیات کفار اشاره و بیان کرد: کفار همیشه درصدد نفی معاد هستند که خداوند در این آیه مبارکه سه خصوصیت از آنان را بیان می‌کند، اول «دنیاگرایی» یعنی انسان فقط بخواهد از امکانات این دنیا برای لذایذ نفسانی‌اش استفاده کند که چیزی جز هلاکت ندارد؛ دوم، «جلوی راه خدا را می‌گیرند» هم جلوی راه خدا برای خودشان را می‌گیرند که دیگر انسانیت نمی‌بینند و هم این راه را برای دیگران سد می‌کنند.

جریان قدرت و ثروت، بزرگ‌ترین مانع دینداری در جوامع

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: جریان قدرت و ثروت دنبال این است که همه چیز در راستای توسعه ثروت او باشد و اگر عبودیت مردم تعارضی با توسعه ثروت او پیدا کرد، با عبودیت او می‌جنگند؛ بدترین جریانی که در جوامع مانع دینداری و خداپرستی مردم و توسعه انقلاب اسلامی می‌شود، جریان قدرت و ثروت است.

ایشان، سومین خصوصیت کفار را «برعکس کردن مسیر هدف» بیان کرد و گفت: اینان مسیر هدف را برعکس می‌کنند، هدف صراط خداوند است و آنان بر عکس این جاده حرکت می‌کنند، دنبال پول، لذت و شهوت هستند که جز ذلت و بدبختی چیزی برایشان ندارد؛ انسان وقتی در جاده‌ای قرار می‌گیرد هدفش آن است که به بالا و نقطه کمال برسد نه اینکه با توجه به شهواتش، به پایین سقوط کند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: و خداوند در آخر می‌فرماید«أُولَٰئِکَ فِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ» اینان در گمراهی بسیار دوری هستند؛ زمانی انسان به اندازه چند سانتی‌متر یا چند متر صراط مستقیم را اشتباه می‌رود که قابل برگشت به راه خداست اما زمانی هست که انسان کیلومترها اشتباه رفته و متوجه اشتباه خود نیست، این دیگر برگشتی ندارد و دارای گمراهی بسیار دور است.

ایشان متذکر شد: عزیزان مراقب باشید به این بلا مبتلا نشوید و اگر متوجه شدید راه را اشتباه رفتید، از هر کجایی که هستید برگردید و نگذارید دچار گمراهی دوری بشوید.
 

1400/01/31
11:00

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

توجه کنید در اجرای مدیریت‌ها، به مردم فشار وارد نشود

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.