آیت الله علم الهدی:

هر مقدار که مردم مقاوم باشند، همان‌قدر پیروز خواهند شد

title به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در جلسه دهم از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان سال 1400 که به تفسیر آیات سوره مبارکه ابراهیم اختصاص دارد، در ادامه تفسیر آیه پنج این سوره مبارکه «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»، اظهار کرد: این آیه شریفه به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول مربوط به رسالت موسی (علیه‌السلام) و مأموریتی که خداوند به موسی داده است تا قوم خودش را از ظلمات به نور خارج کند و بخش دوم مربوط به وظیفه قوم موسی (علیه‌السلام) در قبال رسالت او و همینطور در توسعه آن است.


ایشان ادامه داد: در آیه اول عرض شد که محور کلام در سوره مبارکه، مسئله مأموریت انبیاء در مقابل نزول کتاب در خروج مردم از ظلمات به نور است یعنی اینکه تمام مردم از ظلمات به نور خارج بشوند، هر پیغمبری این مسؤولیت را ابتدا از قوم خود آغاز می‌کند که به همین خاطر خداوند فرمود «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» منتهی وقتی این قوم از ظلمات به نور خارج شد، باید پیگیر رسالت پیامبرش باشند.

اصل در انقلاب انبیاء، صدور انقلاب است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که مردم نیز در برابر رسالت انبیاء وظیفه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که پیغمبر رسالتش را به تنهایی اجرا کند و مردم هیچ وظیفه‌ای در قبال اجرای رسالت انبیاء نداشته باشند؛ رسالت انبیاء محدود به یک حوزه زمانی خاص نیست بلکه برای تمام بشر است زیرا اینان صاحب شریعت‌اند به‌خصوص پیامبران اولوالعزم که صاحب کتاب بودند اما برد رسالت در بعضی از دوران‌ها محدود است که در مقام عملی شدن و اجرا و تطبیق، رسالت انقدر نتوانست توسعه پیدا کند.

ایشان تصریح کرد: اما در پی وظیفه و مسؤولیت پیامبر برای اجرای دستورات الهی، نقش امت این است که باید در گسترش این رسالت کمک کند، هر مقداری که مردم از ظلمات به نور خارج شدند، باید باهم یکی بشنوند و به پیامبر کمک کنند تا جمعیت دیگری به آنان اضافه شود، از این رو اگر بخواهیم یک برداشت کلاسیک نسبت به این مسئله داشته باشیم، باید بگوییم که اصل در انقلاب انبیاء صدور انقلاب است یعنی پیامبران وقتی انقلابی انجام می‌دهند، درصددند که انقلابشان صادر شود.

حرکت و انقلاب انبیاء، پویایی است

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این که نمی‌شود پیغمبری، مردمی را از ظلمات به نور خارج کند و آن مردم نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشند، متذکر شد: از این رو، بخش دوم این آیه شریفه در مورد وظیفه حضرت موسی و قوم بنی‌اسرائیل صحبت می‌کند، همینطور که خداوند برای اجرای رسالت، موسی (علیه‌السلام) را ابزاری قرار داد، قومش نیز ابزار دیگری برای اجرای این رسالت هستند.

ایشان افزود: بعد از اینکه بنی‌اسرائیل به واسطه حضرت موسی (علیه‌السلام) از ظلمات به نور خارج شدند و از چنگال فرعون نجات پیدا کردند، وظیفه دارند برای اجرای این رسالت به حضرت موسی (علیه‌السلام) کمک کنند، اینجا قوم موسی (علیه‌السلام) است که نسبت به دیگران رسالت پیدا می‌کنند مخصوصأ قوم بنی‌اسرائیل که رسالتشان مشخص شد، باید به سرزمین ابراهیم می‌رفتند و با شرک و کفر مبارزه می‌کردند.

ایام‌الله چه روزهایی است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای اینکه ‌اسرائیل بتوانند این کار را انجام بدهند، ابزاری در اختیار آنان قرار گرفت «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ»، تو ایام‌الله را به مردم یادآوری کن؛ در ابتدا باید گفت که تذکر به ایام‌الله چیست و نتیجه تذکر به ایام‌الله چه خواهد بود؟ ایام، جمع یوم است و یوم‌الله یعنی روز خدا، شکی نیست که همه روزها روز خداست و همه چیز نیز از آن خداست و اینکه بخواهیم یک روز را به‌عنوان روز خدا نام‌گذاری کنیم چه خصوصیتی دارد؟

ایشان اضافه کرد: یوم‌الله روزی را می‌گویند که فقط یک نقطه ظهور دارد و آن، فقط و فقط قدرت خداست و هیچ ظهور و بروزی برای غیر خدا نیست؛ مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه در تفسیر المیزان در معنای یوم‌الله عبارت بسیار جالبی دارند که می‌فرمایند «ما ایام خاصی را به خدا نسبت می‌دهیم با اینکه همه ایام و همه چیز به خدا تعلق دارد، این به‌خاطر این است که خدا در بعضی روزها و بعضی زمان‌ها ظهوری دارد که در آن قدرت، هیچ چیز دیگری جز خدا قدرت ظهور ندارد، هر چه نگاه می‌کنیم عظمت و قدرت خداست ‌و لذا آن روز را می‌گویند یوم‌الله که جمعش را هم ایام‌الله می‌گویند».آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین «ایام‌الله»، بیان کرد: اینکه می‌گویند «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» یعنی ای موسی! وقتی تو نسبت به بنی‌اسرائیل در مقام ایفای رسالت برآمدی و خواستی توسعه رسالت را انجام دهی، موانعی وجود دارد که لازم است تو به بنی‌اسرائیل ایام الله را یادآوری کنی تا بدانند که فقط قدرت از آن خداست و همه عزت برای خداست؛ وقتی این را حس کنند، دیگر هیچ تردید و مانعی را بر سر راه توسعه رسالت خدا احساس نمی‌کنند.

تذکر ایام‌الله سبب می‌شود مردم قدرت و عزت خالق را حس کنند

ایشان با بیان این‌که نتیجه تذکر به ایام‌الله این است که مردم در همه جا قدرت و عزت خالق را می‌بینند، خاطرنشان کرد: برادران و خواهران، گاهی در عرصه‌های این انقلاب بر روی بینش‌های سیاسی خویش چشم می‌گذاریم و متوجه تجربه ۴۰ ساله انقلاب نیستیم، تمام این ۴۰ سال فراز و نشیب‌های زیادی را دیدیم و تحمل کردیم که متاسفانه بعضی از عزیزان و مسؤولان این کشور به تجربیات خودشان در انقلاب اسلامی اعتنایی نمی‌کنند؛ اینکه مرور کنند چگونه خداوند ما را نجات داد و امداد کرد تا بتوانیم در مقابل ظلم ایستادگی کنیم، یعنی در این ۴۰ سال، نقطه‌ای نیست که عظمت پروردگار را به خودش ندیده باشد.

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: متأسفانه با همه این تجربیات، بازهم بعضی‌ها به دنبال حرف قدرت‌های بزرگ هستند در صورتی که خداوند به موسی (علیه‌السلام) می‌فرماید «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» برای اینکه مردم ایستادگی کنند، ایام‌الله را به آنان یادآوری کن تا متوجه عظمت خداوند بشوند، وقتی که عزت و قدرت خداوند را باور کردند، دیگر هیچ مانعی بر سر راه خود نمی‌بینند.

دوگونه تذکر به ایام‌الله

ایشان با بیان این‌که برای ایام‌‌الله دو گونه تذکر «نسبت به گذشته زندگی» و «ایام اللهی که مربوط به آینده است» وجود دارد، تصریح کرد: انبیاء و اولیاء الهی به واسطه ارتباطی که با پروردگار دارند، نه تنها ایام‌الله گذشته را یادآوری می‌کنند بلکه ایام‌الله آینده را نیز یادآوری می‌کنند؛ روایتی داریم از حناد که این روایت را هم از امام باقر (علیه‌السلام) و هم از امام صادق (علیه‌السلام) نقل می‌کند که فرمودند «اَیَّامُ اللّهِ ثَلاثَةٌ یَوْمُ یَقُومُ القائِمُ وَیَوْمُ الکَرَّةِ وَیَوْمُ الْقِیامَةِ» ایام‌الله سه روز است، روزی که وجود اقدس امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف ظهور کند، روزی که رجعت شروع می‌شود و روز قیامت.

آیت‌‌الله علم‌الهدی افزود: اینکه خداوند به موسی (علیه‌السلام) می‌گوید «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» این سه روز را به آنان تذکر بده، مقصود این است که این سه روز، فرجام جریان توحیدی و تعارض و مقابله جریان کفر با جریان توحید الهی است که آن روز ایام‌الله است و در آن روز، هیچ مظهری بزرگ‌تر از حاکمیت حق وجود ندارد، یعنی همه جریان‌ها در این فراز و نشیب‌ها در طول قرون و دوران‌ها شکست می خورند، به فرجام حاکمیت الله در روز قیام امام زمان (عجل‌الله تعالی) منجر خواهد شد و بشریت در قدرت و حاکمیت خدا جوری زندگی می کنند که همه اولیاء معصوم الهی بر می‌گردند، جامعه بشری را هدایت می‌کنند و در نهایت بشر زندگانیش به قیامت ختم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» یعنی ای موسی، این سه روز را به قومت یادآوری کن که نهایت خلقت و نهایت بشر و فرجام زندگی انسان به این سه روز ختم می‌شود، هر چه در این مسیر از کفر، شرک و استکبار است، همه نابود می‌شوند و قدرت و عظمت مال بندگان خالص خداست و خداوند در ادامه می‌فرماید «إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ».

صابر و شکور بودن، دو صفت لازم برای توسعه تعالیم الهی

ایشان با بیان این‌که وقتی بنا شد امت در جریان رسالت پیغمبر در خط خروج مردم از ظلمات به نور همراهی کنند، به دو مؤلفه «شکور» بودن و «صابر» بودن نیاز دارند، اظهار کرد: به هر مقداری که مردم مقاوم باشند، همان‌قدر پیروز خواهند شد و ‌توانند تعاریف و تعالیم الهی را توسعه بدهند و امیدواریم که خداوند متعال در فهم این مطالب، هم ما را وظیفه‌شناس قرار بدهد و هم دو صفت شاکر و صابر بودن را در ما به وجود بیاورد.
 

1400/02/03
11:50

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

توجه کنید در اجرای مدیریت‌ها، به مردم فشار وارد نشود

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.