آیت الله علم الهدی:

اگر بیداری و بصیرت مردم نباشد، به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار می‌شویم

title

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، رئیس مذهب شیعه که در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت این امام همام، اظهار کرد: بزرگ‌ترین عرض ارادت به ساحت ولایت اهل البیت (علیهم‌السلام)، توجه به منظومه فکری و سیره عملی آن بزرگوار است.

ایشان ادامه داد: ائمه معصومین (علیهم‌السلام) در شرایط مختلف با اسرار بر این که معارفشان انسان‌ها را بسازد، مظالم جنایتگران را تحمل فرمودند و برای این که انسان‌ها ساخته بشوند و منظومه فکری و سیره عملی‌شان به‌عنوان مقتدای مردم، راهبرد عظیم جامعه و امت اسلام قرار بگیرد، در عرصه ظلم و ستم بسیار قساوتمندانه و بی‌رحمانه قرار گرفتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که در مناسبت‌های مختلف و مراسمی که به یاد این عزیزان تشکیل می‌شود، بهترین برنامه، توجه به این منظومه فکری و سیره عملی اهل البیت (علیهم‌السلام) است، خاطرنشان کرد: در شرایط اجتماعی که ما امروز قرار داریم، این مسئله برای ما به‌عنوان یک مسئله حائز اهمیت و قابل توجه مطرح هست که روش، موقعیت عملیاتی و سیره سیاسی ائمه معصومین و عمدتأ سیره امام صادق (علیه‌السلام) به‌عنوان رئیس مذهب در آن وضعیت پیچیده و فتنه‌هایی که در زمان آن حضرت به‌وسیله جنایتگران صورت می‌گرفت، چه بود؟

انحراف در تحلیل سیره سیاسی امام صادق (علیه‌السلام)

ایشان به برخی بی‌انصافی‌ها در تحلیل سیره عملی و سیاسی امام صادق (علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: یک عده دنبال این قضیه هستند که ثابت کنند وجود اقدس امام صادق (علیه‌السلام) یک معلم و استاد بود، 4 هزار دانشمند شاگردش بودند، تنها علم ارائه می‌داد، مسئله می‌گفت، شاگرد تربیت می‌کرد، حوزه فعالیت امام صادق (علیه‌السلام) را در عرصه تدریس و آموزش علم و در عرصه شاگرد پروری معرفی کنند؛ ]می‌گویند[ امام صادق (علیه‌السلام) به حکومت کاری نداشت، در سیاست مداخله نمی‌کرد و وضعیت اجتماعی و سیاسی مسلمانان را در آن زمان به خود آنان و حکومت‌های جائرانه اموی و عباسی واگذارده بود، این تحلیل در مورد امام صادق (علیه‌السلام) نه تنها یک تحلیل باطل هست بلکه یک تحلیل غیر منصفانه است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: حجت بالغه الهی، پسر پیغمبر، سرنوت اجتماعی امت اسلام را در دست جنایتکار و ظالم وابگذارد و برای او هیچ اهمیتی نداشته باشد؟ فقط درس و مسئله بگوید و به جریان حکومت و سیاست دخالت نکند؟ واقعأ ما در مورد یک امام معصوم و در مورد امامی که حافظ عظمت اسلام و ارزش اسلام هست، می‌توانیم اینگونه عقیده پیدا کنیم؟ امامی که می‌خواهد دین را حفاظت کند و باید امت اسلام را در خط پیغمبر اکرم حفظ کند، در برابر مسائل سیاسی و اجتماعی که جریان‌های ظالم در سرنوشت امت اسلام ایجاد می‌کنند، هیچ احساس مسؤولیتی نداشته باشد و بدون دخالت فقط به درس دادن و مسئله گفتن اکتفا بکنند و در عین حال به‌عنوان رئیس مذهب، محور اسلام ناب محمدی قرار داشته باشند؟ این یک بی‌انصافی نسبت به شخصیت امام صادق (علیه‌السلام) است.

سرنوشت امت اسلام به آینده واگذار نشده است

ایشان با بیان این‌که اینطور نبود که امام حسین (علیه‌السلام) را با آن طرز فجیع بکشند، عزیزانش را اسیر کنند و بعد از او دیگر ائمه هیچ قیام و برخوردی در برابر ظلم و جنایت نداشته باشند، اضافه کرد: یک عده دنبال این هستند بگویند وقتی سیدالشهدا (علیه‌السلام) به شهادت رسید، بعد از شهادت ایشان ائمه کناره گرفتند و قضیه را به نقطه‌ای واگذار کردند که میوه دلشان امام زمان (علیه‌السلام) ظهور کنند و آنجا تکلیف سیاسی اجتماعی امت به وسیله امام زمان روشن بشود، این را عقل ما می‌پذیرد؟

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شهادت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در سال 61 هجری تا امروز که بیش از 1380 سال می‌گذرد، 9 امام در عرصه ظهور و بروز در این دنیا زندگی کنند و فقط قانع باشند که مسئله بگویند و سرنوشت مردم در دست جنایت، ظلم و انحراف قرار بگیرد؟ این معمول است که سرنوشت اسلام 1380 سال در دست جنایت، طاغوت، ظلم و غصب باشد که آنان سرنوشت را رقم بزنند و فقط صبر کنند که یک روزی امام زمان ظهور می‌کنند و آن روز حضرت مشکل سیاسی اجتماعی مردم را حل کنند؟ یعنی واقعأ یک مسلمان، با اعتقاد به این که اسلام دین کامل است، اسلام و پیغمبری پیغمبر جهانی است و حلال و حرام اسلام در همه عصرها و در بین همه ملت‌ها باید اجرا شود، می‌تواند این عقیده را داشته باشد؟ایشان اضافه کرد: 1380 سال اسلام، حدود اسلامی، قضای اسلامی، سیاست، اقتصاد و حقوق اسلامی تعطیل بشود و همه این‌ها به دست ظلم، جنایت و انحراف قرار بگیرد تا روزی که خدا اراده کند امام زمان تشریف بیاورند؟ این قابل باور و پذیرش برای یک مسلمان نیست و اگر واقعأ مسلمانی اینطور فکر کند، جامعیت اسلام را قبول ندارد.

سیره سیاسی ائمه منطبق با شرایط اجتماعی روز

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که هر یک از معصومین (علیهم‌السلام) در سیاست از سیره خاصی برخوردار بودند که هم با ظلم مبارزه می‌کردند و هم در جهت امامت و حکومت فعالیت داشتند، اظهار کرد: منتها موقعیت‌های زمانی، پندارهای مردمی، اقبال‌های اجتماعی امت در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است، بر حسب روشی که امت داشتند و شرایطی که مردم ایجاد می‌کردند، ائمه سیره سیاسی خودشان را عمل می‌کردند، هم با ظلم می‌جنگیدند و هم درصدد ایجاد یک حکومت حقه واقعیه دینی تحت عنوان امامت در میان امت بودند.

ایشان اضافه کرد: بر حسب روایتی که خود امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند، می‌فرمایند قرار بر این بود که در سال 70 هجری، حکومت جهانی اسلام تشکیل بشود، می‌فرمایند «خداوند وقت این امر را (تثبیت امامت و ولایت الهی در امت و جهانی شدن امت) را در سال 70 هجری قرار داد، وقتی وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) به شهادت رسیدند، خداوند بر اهل زمین غضب کرد، مسئله حکومت جهانی و تثبیت امامت را در امت اسلام تا سال 140 عقب انداخت»، سال 140 یعنی دوره عمر امام صادق (علیه‌السلام)، در زمانی که وجود اقدس امام صادق (علیه‌اسلام) امامت داشتند.

تعویق تشکیل حکومت واحده جهانی به خاطر خطای امت

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که بنا بود حکومت جهانی اسلام در زمان امامت امام صادق (علیه‌السلام) تشکیل شود، خاطرنشان کرد: بنا بود وجود مقدس امام صادق (علیه‌السلام) همان مصلح جهانی باشند، امامی که قیام کنند ظلم و جنایت را براندازی کنند و اسلام را بر دنیا تثبیت کنند؛ بعد می‌فرمایند «فرمود شما این مطلب را اشائه دادید و سِر را پرده‌برداری کردید که امام صادق (علیه‌السلام) مصلح جهانی است و از این که یک انقلاب جهانی به وسیله امام صادق (علیه‌السلام) باید دائر شود، همه را به فکر انداختید و چون این کار را کردید، این انقلاب مصادره شد و لذا خداوند وقت اصلاح جهانی وجود مقدس امام معصوم، تشکیل حکومت واحده جهانی و تثبیت امام در امت را در وقتی قرار داد که حتی زمانش را ما ائمه هم نمی‌دانیم چه وقتی است».

ایشان یادآور شد: این روایت برای ما ثابت می‌کند که بنا بود اسلام جهانی به وسیله امام صادق (علیه‌السلام) اتفاق بیفتد و حضرت این عمل را انجام دهند منتها انقلاب جهان‌گیر ایشان که بناست حکومت در امت تشکیل دهند و امامت را تثبیت کنند، به‌وسیله بنی عباس مصادره شد؛ وضعیتی که بنی‌امیه داشتند، قدرت بنی‌امیه رو به اضمحلال بود، حرکتی که زید بن علی‌بن‌الحسین انجام داد و زمینه حرکت را در بین مسلمانان به وجود آورد، اقتضا می‌کرد یک انقلاب جهانی به‌وسیله امام صادق در سال 140 راه بیفتد و آن حضرت انقلاب را انجام دهند، انقلابی که اسلام را بر کل جهان حاکم کند منتها زمینه این انقلاب را مردم از بین بردند.

مصادره انقلاب امام صادق (علیه‌السلام) توسط بنی‌عباس

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: شیعیان آن روز تحت عنوان این که می‌خواهیم انقلاب انجام دهیم، بنی امیه رو به ضعف رفتند و باید در این انقلاب، اهل بیت پیغمبر حاکم شوند و قدرت را به دست بگیرند، یک روزی آقایی به نام مهدی آخرالزمان ظهور کنند و آن حرکت‌های غیر موقع را انجام بدهند، نتیجه‌اش این شد که مسئله ایجاد یک انقلاب و تأسیس یک حرکت انقلابی برای حکومت اهل‌البیت در بین مردم آنچنان رایج شد که بنی‌عباس بر حسب شیطنتی که داشتند و نوع سیاستی که اجرا کردند، این انقلاب را مصادره کردند.

ایشان به نقلی از منصور دوانیقی که مصادره انقلاب امام صادق (علیه‌السلام) را تشریح کرده بود، اشاره کرد و گفت: مسئله‌ای که باید حکومت امامت تشکیل بشود و فرجی برسد برای اهل بیت پیغمبر، به‌عنوان یک حقیقت در دل و مغز مردم جا گرفته بود و به این عنوان، مردم از هر حرکتی که به‌وسیله عزیزان پیغمبر در مقابل بنی‌امیه صورت می‌گرفت، استقبال می‌کردند، بنی‌عباس از این موقعیت استفاده کردند و افرادی از قبیل ابومسلم خراسانی را دنبال سر خودشان راه انداختند، از این شهر به آن شهر، از این روستا به آن روستا مردم را گول زدند و انقلابی که بنا بود به نام امامت و ولایت معصوم (علیه‌السلام) در سنه 140 صورت بگیرد را مصادره کردند و کار امام صادق (علیه‌السلام) به جایی رسید که فرمود «اگر من به اندازه بزغاله‌ها شیعه داشتم که در خط من می‌ایستادند، برایم جایز نبود که بنشینم و در مقابل حکومت جائر قیام نکنم».

تسلط دشمن بر امت بی‌بصیرتنماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که آنچه در سیره سیاسی ائمه گذشته برای ما به‌عنوان یک عبرت مطرح هست، متذکر شد: اگر بنا شد مردم بصیرت نداشته باشند، مردم دوست را از دشمن تشخیص ندهند، بخواهند در مقابل هر تظاهر، هر شعار و هر دکوری که مقابل چشمشان می‌آورند، تمکین کنند و تسلیم شوند، سرنوشت ما از سرنوشت زمان امام صادق (علیه‌السلام) که بنی‌عباس انقلاب را مصادره کردند و بر اسلام و مسلمین مسلط شدند، بهتر نخواهد شد.

ایشان با تأکید بر این که آنچه همه مصیبت‌ها و مظالم را به سر ائمه آورد، افراد ظالم نبودند، اضافه کرد: افراد قدرت‌مدار و ظالم دنبال پول و قدرت هستند، می‌خواهند به قدرت برسند، بر گرده مردم سوار شوند و سرنوشت مردم را در خط تجملات، بردن، خوردن، چاپیدن و شهوت‌رانی خودشان استخدام کنند و با هر عنوان، هر شکل و شعاری این کار را انجام می‌دهند، این کار آدم قدرت‌یاب و فرصت‌طلب است و در همه زمان‌ها یک‌جورند، مکر شیطان در همه زمان‌ها یک فرم است، جریان‌های قدرت‌یاب و فرصت‌طلب در همه زمان‌ها می‌خواهند بر مردم مسلط شوند و از سلطه بر مردم در تأمین ثروت و شهوت خودشان استفاده کنند منتها با چه راه و ابزاری؟ با هر وسیله‌ای که بشود، با هر شیطنت و تزویری که بشود لذا هم چیز را به نفع خودشان مصادره می‌کنند.

بی‌بصیرتی مردم، عامل مظالم وارد شده بر اهل بیت

آیت‌الله علم‌الهدی، مظالم وارد شده بر ائمه و انحراف سرنوشت امت اسلام را معلول بی‌بصیرتی امت دانست و خاطرنشان کرد: عِرق حرکت دینی و حس انقلاب ولایی که در مردم آن زمان به وجود آمده بود، با شیطنت و تزویر بنی‌عباس مصادره شد، ده‌ها سال بر سرنوشت مردم مسلط شدند و این همه مظالم و ستم به وجود آوردند، این به‌خاطر این بود که مردم بصیرت نداشتند، آنی که همه مشکلات را در گذشته در زمان ائمه به وجود آورد و همه مظالم را بر اهل بیت ایجاد کرد، بی‌بصیرتی مردم بود که ظلم ظالم، عامل اجرایی‌اش شد.

ایشان افزود: حساب می‌کردند از بعد از پیغمبر اکرم، 5 سالی که امیرالمؤمنین خواست عدل پیغمبر را پیاده کند، آن همه جنگ‌ها، مقابله‌ها و مبارزه‌ها ایجاد شد، هرکس غیر از آن 5 سال به قدرت رسید، جز دزدی، چپاول و ستم چیز دیگری نداشت، برای مردم اینطور جا افتاد که اصلأ حکومت جز با ظلم و جنایت نمی‌شود، حکومت جز با جنایت صورت نمی‌گیرید و هرکه بخواهد در خط حکومت قدم بردارد، باید ظلم کند، آدم‌کشی و جنایت کند تا حکومتش تثبیت شود و از این جهت، بی‌بصیرتی مردم زمینه حرکت را برای امام معصومی که مجمع فضایل، اخلاق و سجایای دینی هست، بست.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: این به آن معنا نیست که خود امام صادق (علیه‌السلام) درصدد تشکیل حکومت نبودند، امامت تنها این نبود که مردم معتقد باشند امام ششم، امام صادق (علیه‌السلام) است، به معنای زمام‌داری و رهبری جامعه و امت است و این بزرگ‌ترین مسئله‌ای بود که در مقابل دستگاه غاصبانه خلافت اموی و عباسی به‌عنوان رقیب مطرح می‌شد.

ایشان به اهتمام شاگردان امام صادق (علیه‌السلام به مسئله امامت اشاره و بیان کرد: در سرزمین منا امام صادق (علیه‌السلام) در خیمه نشستند، بزرگان و کبار اصحاب در محضر هستند مثل زکریا بن آدم، زرارة بن اعیون و محمد بن مسلم، دیدند پرده خیمه کنار رفت و آقا پسر جوانی که درست مو در صورتش نروییده بود، وارد شد، تا او وارد شد، امام صادق (علیه‌السلام) قد راست قیام کردند، فرمودند حشام آمدی، حضرت او را در آغوش فشردند، صورتش را بوسیدند و در کنار خودشان بالادست تمام این فقها و بزرگان اصحاب نشاندند و فرمودند «حشام برای این آقایان مباحثه خودت را در بحث امامت با «عنوان بصری» مطرح کن»؛ حشام درباره امامت با «عنوان بصری» بحث می‌کرد برای این که مسئله امامت به‌عنوان یک مسئله قطعی اصولی اسلام، یعنی تشکیل حکومت و قیام در مقابل بنی‌عباس و برهم زدن بساط کفر و ظلم عباسی مطرح بود.

سیره امام صادق (علیه‌السلام)، سیره مبارزه و قیام بود

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: حضرت به حشام فرمودند «وقتی می‌خواهی درباره امامت حرف بزنی، پاهایت را به زمین فشار بده و محکم بایست، تو که می‌خواهی پرواز مجاهده را آغاز کنی و درباره امامت حرف بزنی، با مردم حرف بزن و مسئله امامت را بحث کن، کمک پشت سرت می‌رسد»؛ اگر حضرت در مقام تشکیل حکومت و دخالت در سیاست نبودند، چطور در مسئله امامت اینقدر اصرار داشتند، این‌ها دلالت می‌کند که سیره امام صادق (علیه‌السلام)، سیره مبارزه و قیام بود، تشکیل حکومت و اعتراض بر خصم و انحراف رهبری بود، مبنای امام صادق (علیه‌السلام) در سیره عملی‌شان بود، این نبود که فقط درس بگویند، مسئله بگویند و یک گوشه‌ای فقط ترویج علم داشته باشند.ایشان تصریح کرد: ما که مذهب‌مان مذهب جعفری است باید به این نکته توجه داشته باشیم و از زمان امام صادق (علیه‌السلام) عبرت بگیریم که اگر بی‌توجهی کنیم، همانطور که آن روز بنی‌عباس آمدند انقلاب امام صادق را مصادره کردند، این امکان نیز امروز هست، انقلاب با خون شهدا سرپا شده، این انقلاب در حال توسعه است و در سایر کشورهای اسلامی بیداری به وجود آمده است، اگر بنا شد نظام ما به دست نااهل افتاد و شما مردم بصیرت نداشتید که یک آدم انقلابی وابسته به ولایت در رأس امور قرار دهید، این را بدانید انقلاب با این عظمتی که این همه شهید داده، مثل انقلاب امام صادق (علیه‌السلام) مصادره خواهد شد، به جایی می‌رسد که مردم چشم باز کنند و در رأس نظام و بالای سر خودشان یک دیکتاتور ظالم نابکار و مزدور اجنبی ببینند.

اگر بیداری و بصیرت مردم نباشد، به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار می‌شویم

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: همانطوری که در انقلاب مشروطیت به فرموده رهبری پیش آمد، 19 سال از انقلاب مشروطیت گذشت، مردم چشم باز کردند و رضاخان قداره‌کش را به‌عنوان مزدور انگلیس‌ها بالای سر خودشان دیدند، اگر بیداری و بصیرت مردم نباشد، وضع به این صورت درخواهد آمد.

ایشان یادآور شد: وقتی جنایت و ظلم بر جامعه و امت اسلام با مصادره انقلاب امام صادق (علیه‌السلام) مسلط شد، دیگر از هیچ جنایتی رویگردان نبودند، از هیچ ظلم و ستمی خودداری نمی‌کردند، به عناوین مختلف شخصیت امام صادق (علیه‌السلام) را در محاصره و تحت فشار داشتند و حتی برای این که امام را مجبور کنند از مدینه خارج شود، به والی مدینه دستور داد نیمه شب خانه امام صادق (علیه‌السلام) را آتش بزنند.
 

1400/03/16
19:00

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

توجه کنید در اجرای مدیریت‌ها، به مردم فشار وارد نشود

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.