آیت الله علم الهدی:

دینداری از ارزشمندترین معیارها در مسیر پیشرفت یک جامعه

title

به گزارش Alamolhoda.com،آیت الله علم الهدی در شام شهادت امام صادق علیه السلام با تکیه بر تعریف امامت درهر دورانی مطرح نمود : معنای امامت هر امام برای ما مسلمانان که در قرن ها بعد از زندگانی آن ها به سر می بریم این نیست که ما عقیده داشته باشیم برای گذشته اند، بلکه آنان درحال حاضرهم امام ما هستند . شما در زیارت مقدس جامعه کبیره به محضر مقدس امام رضا علیه السلام عرضه می دارید : «وَتَوَلَّیْتُ آخِرَکُمْ بِما تَوَلَّیْتُ بِهِ اَوَّلَکُمْ» یعنی آقا ، من ولایت پذیر تمام شما ائمه اطهارعلیهم السلام هستم . ولایت یکایک شما را تا آخرینتان که وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است قبول دارم. یعنی امام ششم ما در این عصر برما امامت دارند که از ایشان دو چیز به ما رسیده است : یکی منظومه فکری امام صادق علیه السلام و دوم سیره عملی ایشان است .

ایشان در ادامه افزود : امروز در مقابل من سیره عملی امام صادق علیه السلام به عنوان رئیس مذهب شیعه قرار دارد که حاصل 65 سال زندگی مبارک ایشان است و بر حسب همان سیره رفتاریه ایشان ، تکیلف خود را تشخیص و انجام می دهم . لذا برادران و خواهران وقتی زندگی نامه امام صادق علیه السلام مطرح می شود باید از سیره رفتاری ایشان در زندگانی خویش استفاده کنیم .

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این سوال که آیا امام صادق علیه السلام فقط در تدریس علوم بودند یا در سیاست هم دخیل بودند ؟ اظهار داشت: اینگونه نبوده است که ایشان فقط مشغول تدریس باشند بلکه در مقابل ظلم و طاغوت ایستادگی می کردند . با وجود اینکه امام در عرصه ی سیاسی دخیل بودند اما این بیان می شود که چرا حکومت را به دست نگرفتند ؟ که در این جا دو مسئله مطرح می شود:
1. دخالت امام صادق در سیاست بود ( وجود مقدس امام صادق علیه السلام شاگردانشان را وادار می کردند تا در خصوص سیاست بحث و گفت و گو کنند زیرا امامت یعنی مبارزه با مخالفان خدا )

ایشان با بیان اهمیت ولایت پذیری شیعیان مطرح نمود : در سرزمین منا امام صادق (علیه‌السلام) در خیمه نشستند، بزرگان و کبار اصحاب در محضر هستند مثل زکریا بن آدم، زرارة بن اعیون و محمد بن مسلم، دیدند پرده خیمه کنار رفت و آقا پسر جوانی که درست مو در صورتش نروییده بود، وارد شد، تا او وارد شد، امام صادق (علیه‌السلام) قد راست قیام کردند، فرمودند حشام آمدی، حضرت او را در آغوش فشردند، صورتش را بوسیدند و در کنار خودشان بالادست تمام این فقها و بزرگان اصحاب نشاندند و فرمودند «حشام برای این آقایان مباحثه خودت را در بحث امامت با «عنوان بصری» مطرح کن»؛ حشام درباره امامت با «عنوان بصری» بحث می‌کرد برای این که مسئله امامت به‌عنوان یک مسئله قطعی اصولی اسلام، یعنی تشکیل حکومت و قیام در مقابل بنی‌عباس و برهم زدن بساط کفر و ظلم عباسی مطرح بود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به روایت سدیر صیرفی گفت: اینجا سوالی که مطرح می شود این است که چرا با وجود فعالیت های امام صادق و مبارزاتشان جریان سدیر سیرفی وجود دارد؟
سدیر صیرفی یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام است که از شیعیان خالص ایشان بود.سدیرروزی به دیدار امام صادق علیه السلام می آید که مامورین حکومتی به او اجازه ورود به خانه امام صادق علیه السلام را نمیدهند تا اینکه صبح بسیار زود به درب خانه امام صادق علیه السلام می آید و دیگر کسی مانع او نمی شود . وقتی وارد خانه امام صادق علیه السلام می شود به امام می گوید :چرا در این تنگنا زندگی می کنید ؟ شما اگر امر کنید تمام مسلمانان همراه شما می شوند تا با حکومت ظلم ، مبارزه کنید. امام صادق علیه السلام سکوت می کنند و بعد به سدیر میگویند : من میخواهم به ینبع بروم . همراه من می آیی؟ سدیر با افتخار می پذیرد و همراه امام می شود . مسیر را طی میکنند تا اینکه وقت نماز می رسد و امام صادق علیه السلام به سدیر می گویند : جلوتر مزرعه هست می توانیم به آنجا برویم و وضو بگیریم و نماز بخوانیم . به آن محل که می رسند پسر چوپانی را می بییند که چند دام را برای چرا آورده بود . امام صادق علیه السلام رو به سدیر می گویند : اگر شیعیان ما به تعداد این بزها بودند من می توانستم در مقابل ظلم ، مبارزه کنم .

شیعه باید ولایت پذیر باشدایشان در ادامه تصریح کرد : امام صادق علیه السلام چهارهزار شاگرد داشتند اما مقصودشان از این حرف این بود که ما نیازمند شیعه ای هستیم که در همه ی احوال از ما پیروی می کند و در کنار ما برای حکومت اسلامی مبارزه می کند . شیعه باید ولایت پذیر باشد .برای مردم اینگونه بیان شده بود که سیاست و حکومت یعنی ظلم و مردم تصور می کردند که امام صادق علیه السلام که کتاب در دست دارند و اهل دانش هستند به درد حکومت و حکومت داری اسلامی نمی خورند .

دینداری را برای انتخاب ملاک قراردهید

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه دینداری ملاکی درست برای پذیرش مسئولیت سیاست است گفت: براداران و خواهران بدانید اگر بنا شد برای اداره کشور به دنبال فردی بروید که دیندار نیست، دچار مشکلات بسیاری خواهید شد اما اگر شرط اول را دینداری فرد قرار بدهید ، بدانید جامعه پیشرفت خواهد کرد زیرا فردی که دین دارد به فکر کودکان بی بضاعت و یتیم است ، فردی که دین دارد در مقابل مستضعفان احساس مسئولیت می کند و می داند باید جهادی کار کند و به دیگران توجه کند.اگر بنا شد که مردم تصور کنند که فرد دیندار به درد اداره جامعه نمی خورد و نیازمند فردی است که در فلان دانشگاه خارجی درس خوانده باشد و دین ملاک نیست ، این مردم در استخدام شهوت و لذت دیگری در می آیند .ما باید با نگاه و مطالعه سیره سیاسی امام صادق علیه السلام اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

بایستی از گذشته عبرت بگیریم

نماینده ولی فقیه در پایان افزود : ما بایستی عبرت بگیریم و در زندگی به درستی تصمیم بگیریم . نمی شود کنار بکشیم و به دنبال معیارهای سیاست درست اسلامی نرویم. به دنبال فردی برویم که به دینداری او مطمئن هستیم . دشمن وقتی دید که امام صادق علیه السلام اینگونه با او مبارزه می کند با فتنه های مختلف خواستند ایشان را گوشه گیر کنند و دست مردم را از ایشان کوتاه کنند که موفق نشدند و در نهایت منصور دوانقی ملعون در خانه امام ششم علیه السلام را آتش زد و ایشان را با زهر به شهادت رساند.
 

1400/03/17
14:00

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

توجه کنید در اجرای مدیریت‌ها، به مردم فشار وارد نشود

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.