آیت الله علم الهدی:

جریان ارادیِ هدایت‌گر انسان «بصیرت» است/ عشق با معرف‌شناسی، ارزشمندترین کارها

title

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم عزاداری ظهر تاسوعای حسینی در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که امروز روز تاسوعا، روز قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) است، اظهار کرد: هر سال در این شهر و صحن و سرا، شور و هیجان عزاداران امام حسین (علیه‌السلام) برپا بود اما به خاطر این بلای نابه‌هنگام، امسال نتوانستیم با آن شور و عزاداری هرساله، در کنار هم باشیم و عزاداری کنیم.

عشق با معرف‌شناسی، ارزشمندترین کارها

ایشان ادامه داد: ارزشمندترین کارها، عشق همراه با معرفت‌شناسی است، تنها عشق احساسی بدون معرفت در ساحت اهل بیت (عیلهم‌السلام) ارزشی ندارد، این‌که تنها یک تصویر از قد و قامت و توان جسمانی از قمر بنی هاشم ترسیم کنیم، درست نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌ï «معرفت‌شناسی» نسبت به وجود مقدس قمر بنی‌هاشم، شرط عشق واقعی به ساحت مقدس ایشان، خاطرنشان کرد: برای این شناخت، بهترین راه توجه به معرفی معصوم (علیه‌السلام) است، وجود مقدس امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی، دو خصوصیت برای قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) بیان می‌کنند، می‌فرمایند «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ و صُلبَ الإیمانِ».

ایشان، معنای «صُلبَ الإیمانِ» را «ایمان محکم شکست ناپذیر» بیان کرد و افزود: انسان دارای دو بینش «انفعالی» و «ارادی» است؛ به طور مثال شما در همین فضای حرم نشستید، چشمتان به اطراف می‌چرخد، مطالبی را می‌بینید، چشمتان به کاشی‌کاری‌ها و یا افراد دیگری می‌افتد که به خودی خود در مسیر دید شما قرار می‌گیرد، این دیدن انفعالی است اما گاهی از اوقات ممکن است همین دیدن‌های انفعالی باعث به وجود آمدن جریان درونی در باطن انسان شود اما یک وقت این دید، دید ارادی است یعنی شما دنبال کسی می‌گردید و در جمعیت جستجو می‌کنید تا فرد مورد نظرتان را پیدا کنید، این دید، ارادی است.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که فکر و اندیشه نیز بر دو قسم انفعالی و ارادی است، تصریح کرد: گاهی شما جایی نشستید، پشت فرمان ماشین یا در منزل هستید، به چیزهای زیادی فکر می‌کنید که بسیار مختلف است، به این می‌گویند بینش انفعالی اما یک وقتی مطالعه‌ای انجام می‌دهید، سخن، کلام و معضل علمی را می‌خواهید با این مطالعه حل کنید و در ان تأمل و تدبر می‌کنید که این بینش، بینش ارادی است اما اینگونه نیست که ما به هر بینش ارادی بگوییم «نافذالبصیرة»، نافذالبصیرة از نوع بینش ارادی است اما هر بینش ارادی نافذالبصیرة نیست.

«بینش ارادی» در زندگی انسان خط حرکتی ایجاد می‌کند

ایشان اضافه کرد: بینش در زندگی انسان گاهی برای او تولید خط می‌کند، یعنی بینش ارادی او در زندگی اجتماعی، سیاسی و مسائل اعتقادی برای انسان تولید خط حرکتی می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که از زمان بعثت پیغمبراکرم (صلوات‌الله علیه)، تمام مشکلات به وجود آمده از بینش‌های ارادی انسان‌ها بوده است، گفت: این مشکلات به خاطر خط بینشی فردی بوده که افراد برای خود ایجاد کرده و از خط امامت دچار انحراف شده بودند؛ اگر انسان‌ها می‌توانستند یک خط حرکتی درست داشته باشند، دچار مشکلات نمی‌شدند.

ایشان، وجود بینش‌های ارادی صحیح را عامل نابودی ستمگری‌ها و بیدادگری‌ها در تاریخ دانست و اظهار کرد: گاهی بینش‌های ارادی در کنار پیغمبر (صلوات‌الله علیه) منحرف می‌شدند، در کنار امام علی (علیه‌السلام) نیز بینش‌های انحرافی وجود داشت؛ ماجرایی نقل شده که ناقل این جریان، فردی است به نام ابوالیقظان، می‌گوید در جنگ صفین که ما شرکت کرده بودیم، افراد مختلفی حضور داشتند، روزی ما در زیر آفتاب نشسته بودیم که ناگهان فردی را دیدیم که آمد و به دنبال عمار می‌گشت، به او گفت «من از قبیله خودم خارج شدم و دلداده امیرمؤمنان (علیه‌السلام) هستم و آمده بودم که در رکاب او باشم اما دیشب دچار شک شدم که ما با همان افراد مثل هم نماز می‌خوانیم و چرا باید با آنان بجنگیم؟

جریان ارادیِ هدایت‌گر انسان «بصیرت» است

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: وقتی به امیرمؤمنان گفتم، ایشان فرمودند به دنبال عمار برو و از او بپرس، من نیز آمدم از تو دلیل این جنگ را بپرسم؛ عمار به او گفت «همان پرچم سیاهی که امروز در لشکر دشمن بلند است، در زمان جنگ احد هم در مقابل پیغمبر بلند بود و ابوسفیان کفار قریش را بر علیه پیامبر فرماندهی می‌کرد، همینطور در جنگ احزاب بازهم همین پرچم بلند بود، حالا همان پرچم سیاه امروز در جنگ صفین در مقابل امام علی (علیه‌السلام) بلند است»، عمار اینگونه این انحراف را رفع کرد؛ اگر نگاه ارادی مبدل شد به جریانی که انسان را هدایت کند، به آن بصیرت می‌گویند.

ایشان با اشاره مجدد به روایت امام صادق (علیه‌السلام) در بیان خصوصیت‌های قمر بنی هاشم (علیه‌السلام)، بیان کرد: ایشان فرمودند «عمویم عباس «نافذ البصیرة» بود» وجود مقدس امام حسین (علیه‌السلام) در روایتی در مورد بصیرت فرمودند « إِنَّ أَبْصَرَ اَلْأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِی اَلْخَیْرِ مَذْهَبُهُ» نافذالبصیرة به آن کسی می‌گویند که خیر خودش را در خط هدایت پیدا کند یعنی آن روزی که جریان دفاع از حرم به وجود می‌آید، نافذالبصیرة کسی است که خط خودش را در دفاع از حرم پیدا کند، آن روزی که خیرات، مبرات، مواسات و دستگیری از نیازمندان به‌عنوان خیر به وجود می‌آید، کسی است که در این جریان وارد شود، روزی که بناست حرکت‌های جهادی انجام بگیرد، نافذالبصیرة کسی است که راه خودش را در این خط ادامه دهد، امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید این هنر عمویم عباس است که خیر خودش را در خط حرکتی پیدا می‌کند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که لشکر عمر سعد از سه دسته تشکیل شده بودند، اظهار کرد: دسته اول ضد امام حسین (علیه‌السلام) و ضد امیرمؤمنان (علیه‌السلام) بودند، دسته دوم افرادی که به دنبال مقام و قدرت بودند و دسته سوم، کسانی که در تاریخ اسلام خوش سابقه بودند اما حالا به خاطر انحراف بینش‌ها، با امام حسین (علیه‌السلام) می‌جنگند؛ اگر این افراد واقعا نافذ البصیرة بودند، امروز در لشکر دشمن امام حسین (علیه‌السلام) نبودند.

قمر بنی‌هاشم در هیچ خطی با امام زمانش زاویه نداشت

ایشان افزود: وجود مقدس قمر بنی‌هاشم در هیچ خطی با امام خودش زاویه نداشت، خطش خط امامت و ولایت بود، در جهاد شرکت می‌کند اما در جهادی که امامش حضور داشته باشد، هر کار خوبی را انجام می‌دهد، کار خوبی که لبیک به امام زمانش باشد، چنین شخصی می‌شود نافذالبصیرة.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که اگر ما امروز اینگونه باشیم، می‌توانیم پشت سر امام زمان خودمان حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: رابطه حضرت ابالفضل با امام حسین (علیه‌السلام) تنها رابطه برادری نیست، استفاده از تعابیر خانودگی در شخصیت قمر بنی‌هاشم یا کوتاه فکری و یا توهین به مقام ایشان است، رابطه برادری ابالفضل (علیه‌السلام) تحت الشعاع رابطه مرید و امام بود.

ایشان اضافه کرد: روز عاشورا وجود مقدس قمر بنی‌هاشم وابسته به امام حسین (علیه‌السلام) بود و همانند او رفتار می‌کرد، این وابستگی به حدی بود که امام حسین (علیه‌السلام) احساس می‌کردند که یک قدرت همیشه پشتیبان ایشان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بیان وقایع عصر روز تاسوعا در کربلا، تصریح کرد: امروز عصری شمر وارد کربلا شد و فرمانی از ابن زیاد آورد که به عمر سعد گفته بود باید با حسین بن علی (علیه‌السلام) بجنگی، کمترین عددی که برای لشکر عمر سعد گفتند سی هزار بوده است که این لشکر آماده جنگ با امام حسین (علیه‌السلام) می‌شد، وجود مقدس امام حسین (علیه‌السلام) پشت خیمه نشسته و سر به زانو در حال استراحت بودند و وقتی حضرت زینب کبری (علیها سلام) سراسیمه پیش ایشان آمدند تا بگویند لشکر دارد حمله می‌کند، امام حسین (علیه‌السلام) با آرامش پاسخ دادند «خواهرم عباس کجاست؟»

ایشان بیان کرد: سیدالشهدا (علیه‌السلام) امام زمان است و همه کس و همه چیز فدایی او اما رو به ابالفضل می‌گویند «بنفسی یا اخا»، «برادرم جانم به قربانت» برو از این لشکر مهلت بگیر تا امشب با خدا راز و نیاز کنیم؛ مقاتل می‌گویند وقتی قمر بنی‌هاشم در مقابل این لشکر قرار گرفتند، لشکر از حرکت ایستاد و قمر بنی‌هاشم درخواست امام حسین (علیه‌السلام) را مطرح کرد، لشکر دیگر جرأت پیش‌روی نداشت و پیشنهاد را پذیرفتند.

مصداق نافذالبصیرة بودن ابالفضل در کربلا

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: صلابت و عظمت قمر بنی هاشم جوری چشم دشمن را پر کرد که لشکر ترس زیادی گرفته بود از این رو امام حسین (علیه‌السلام) اجازه ندادند که قمر بنی‌هاشم به میدان برود، حضرت ابالفضل (علیه‌السلام) وقتی صدای «العطش» بچه‌ها را شنید، از امام حسین (علیه‌السلام) درخواست کرد تا برود و آب بیاورد که سیدالشهدا (علیه‌السلام) به او اجازه دادند.

ایشان افزود: وقتی به سمت رود فرات حرکت کرد، چهار هزار نفر از سپاهیان دشمن پا به فرار گذاشتند و ابالفضل به کنار رود فرات رسید، وقتی دست به آب برد، به فکر آمد که لب‌های برادر هم تشنه است به همین خاطر آب ننوشید و مشک را پر از آب کرد، اینکه امام صادق (علیه‌السلام) می‌گویند قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) نافذالبصیرة است، یعنی این که حتی در حس هم با امام زمانش زاویه ندارد.

1400/05/27
18:03

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم یادواره شهدای روحانی در مدرسه علمیه عالی نواب

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.