آیت الله علم الهدی:

تأثیر آموزش در قالب دعا/ نسبت به معرفت‌شناسی ائمه قصور کردیم

title

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نمازجمعه این هفته 26 شهریور ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به موضوع مورد بحث در خطبه اول، اظهار کرد: همانطور که مکررأ عرض کردم، در دو سال گذشته در همایش ائمه جمعه کشور، مقام معظم رهبری فرمانی را صادر کردند و فرمودند «دعوت به تقوا که شما در نمازهای جمعه انجام می‌دهید باید برای مردم تبیین بشود و دقیقأ مشخص بشود اجرای تقوا در برنامه‌های زندگی روزمره افرادی که نمازگزار هستند، چیست و تقوای عملی چگونه است».

ایشان ادامه داد: از آن روز، در خطبه اول نمازجمعه بحث ما درباره تقوای عملی بود و اخیرأ سخن در تقوای عملی در رفتار با همسایگان مورد بحث قرار گرفت؛ این‌که می‌گوییم اتقوالله (تقوا داشته باشید) در رابطه با همسایه و رفتار و تعامل با همسایگان، چگونه تقوای عملی حاصل می‌شود؟

ارتباط با همسایه، مسئله ضروری زندگی اجتماعی امروز

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مسئله نوع برخورد و تعامل با همسایره را یکی از مسائل ضروری زندگی اجتماعی امروز دانست و خاطرنشان کرد: زندگی همسایگان با هم آنطوری که امروز آمیخته است، در گذشته اینطور نبوده، در یک مجتمع چندین خانواده در کنار هم متصل به هم زندگی می‌کنند، مسئله همسایه‌داری امروز در این زندگی آپارتمان‌نشینی و در این مجتمع‌های مسکونی مسئله بسیار مهم و ضروری است.

ایشان اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند سلسله تحولاتی که در زندگانی ما انسان‌ها صورت می‌گیرد و این تحولات نتیجه ضرورت‌های زندگی اجتماعی ما و ابتکارات غربی و مدرنیته است، اسلام برای آن دستوری ندارد.

دستورالعمل‌های اسلام برای زندگی آپارتمان‌نشینی!

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که زندگی آپارتمان‌نشینی سوغات مدرنیته غربی به کشورهای اسلامی و جوامع فرهنگی ما هست و ضرورت‌های اجتماعی نیز این زندگی آپارتمان‌نشینی را ایجاب کرده است، تصریح کرد: امروز مثل گذشته امکانات مسکن برای خانواده‌ها در یک سطح وسیع و گسترده با توجه به تراکم جمعیت‌ها و فرهنگ شهرنشینی وجود ندارد، حالا اسلامی که مال 1400 سال پیش است، دستورالعملی برای امروز زندگی ما در ضرورتی که پیش آمده تا ما زندگی آپارتمان‌نشینی داشته باشیم و خانواده‌ها در یک مجتمع کنار هم زندگی کنند، برنامه‌ای دارد یا ندارد؟

ایشان گفت: چون این مسئله امروز جزو ضرورت‌های زندگی اجتماعی به شمار می‌رود، در جریان مسکن و در وضعیت امروزی که مردم دچار هستند، طبیعی است باید بحث اسلامی و دستورالعمل دینی در این زمینه که در واقع زندگانی آرام و خوش و مرفه را در جریان آپارتمان‌نشینی برای مردم ما به وجود بیاورد، مورد بحث قرار بگیرد، به‌عنوان مصداق تقوای عملی توجه داشته باشیم اگر این آداب، مبانی و فرهنگ را در زندگانی خودمان به‌عنوان یک مسلمان و یک بنده خدا نداشته باشیم، از حوزه تقوا خارج هستیم و تقوا در یک چهره عملی در زندگانی ما پیاده نشده است.

18 مؤلفه اسلام برای همسایه‌داری

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که وجود مقدس امام سجاد (علیه‌السلام) در دعای 26 صحیفه سجادیه، دستورالعمل همسایه‌داری را در 18 مؤلفه برای فرهنگ دینی همسایه‌داری بیان کرده‌اند، گفت: ذخایر اسلامی ما آنقدر غنی هست و از معارف بالا و گسترده دین برخوردار هستیم که در هر وضعی زندگانی ما به خاطر ضرورت‌های خاص زمانی تحول پیدا کند، می‌توانیم از خزانه معارف دین، ادب و فرهنگ، دستورالعمل را برای آن موقعیت ضرورتی که در زندگی برای ما پیش آمده است، استخراج کنیم.

ایشان اضافه کرد: همسایه‌داری در وضعیت امروز، در یک مجتمع مسکونی زندگی کردن، آپارتمان‌ها درهم تنیده شدند، خانواده‌ها در فاصله‌ای کم در کنار هم قرار گرفتن، طبیعی است رفت و آمدها و نوع فعالیت‌ها، هم در آرامش زندگی انسان‌ها و خانواده‌ها مؤثر است و هم در ایجاد تنش و ناراحتی برای زندگانی افراد اثر دارد لذا باید به این دستورات عمل کرد.

تأثیر آموزش در قالب دعا

آیت‌الله علم‌الهدی به تأثیر آموزش در قالب دعا اشاره و اظهار کرد: آموزش در قالب دعا فرق می‌کند، یک وقت معلم آموزنده‌ای مثل امام معصوم (علیه‌السلام) می‌خواهد درسی یا حقیقتی را بیان کند، در خطبه، حدیث و بیان، یک طور اثر دارد اما زمانی همین را در قالب دعا آموزش می‌دهد، دو اثر فوق العاده قوی دارد، اول این‌که وقتی در مقام دعا با خدا حرف می‌زند، ارتباط عاطفی با خدا پیدا کرده و با توجه به رحمانیت و رحیمیت پروردگار حرف می‌زند، آنچه از خدا می‌خواهد با توده‌ای از عشق و احساس از خدا تقاضا می‌کند و طبیعی است در تحقق آن مصداقی که از خدا خواستار است، اثر فوق‌العاده دارد زیرا احساسات در وجود انسان قدرت اجرایی دارند.

ایشان ادامه داد: وقتی انسان با احساس از خدا چیزی می‌خواهد و با احساس از خدا چیزی مطالبه می‌کند، طبیعی است که بیشتر مؤثر است و در تحقق آن به‌عنوان یک مطلب عاطفی که در رابطه با بندگی و عبودیت او با ذات مقدس پروردگار هست، بیشتر توجه می‌کند.

چرا همسایه‌داری در قالب دعا آموزش داده شد؟

امام جمعه مشهد مقدس به بیان دومین خاصیت آموزش در قالب دعا پرداخت و گفت: این است که وقتی امام معصوم به ما در قالب دعا دستور می‌دهند که چنین چیزی را از خدا بخواه، یک نوع آرمان‌سازی و هدف‌گذاری است، یعنی وقتی من از خدا چیزی می‌خواهم؛ معنایش این است که آرزویش را دارم و مطلوب و آرمان من است که از خدا این مطلب را تقاضا می‌کنم؛ امام سجاد (علیه‌السلام) در دعای 26 صحیفه سجادیه، فضائل، آموزه‌های رفتاری با همسایه و فرهنگ ارتباط همسایه‌داری را وقتی در قالب دعا به ما نشان می‌دهند یعنی نقطه آرمانی و اصل واقعیت ما هست، یک اصل از اصول زندگی هست که ما از خدا این فرهنگ رفتاری را با همسایه می‌خواهیم و وقتی واقیعتی، عنوان آرمان، هدف و اصل در زندگی پیدا کرد، پای آن می‌ایستیم و جدیت می‌کنیم تا این اصل تحقق پیدا کند لذا مسائل مهم زندگی را امام سجاد (علیه‌السلام) در قالب دعا به ما آموختند.

ایشان افزود: بیان مطلب در 18 مؤلفه و نکاتی که امام سجاد (علیه‌السلام) در مقدمه فرهنگ‌سازی در راستای بیان 18 مؤلفه همسایه‌داری مطرح می‌کنند، ان‌شاءالله در هفته‌های آینده به عرض شما برادران و خواهران خواهد رسید.

نسبت به معرفت‌شناسی ائمه قصور کردیم

آیت‌الله علم‌الهدی با یادآوری این نکته که متأسفانه در بینش‌های امام‌شناسی نسبت به وجود مقدس امام چهارم امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) قصور کرده‌ایم، تصریح کرد: ما نسبت به همه ائمه در بینش‌های معرفت‌شناسی قاصر هستیم، آن‌طوری که ائمه‌مان را دوست داریم، آنقدر نسبت به آنان شناخت نداریم، تصویر از امام سجاد (علیه‌السلام) در ذهن علاقه‌مندان، شیعیان و ارادتمندان، آقایی است که در تمام زندگی‌اش گوشه‌نشین بود، از همه حرکت‌هایش دست کشیده بود، دعا می‌خواهند و مناجات می‌کرد، به هیچ کار اجتماعی و مسئله سیاسی در زندگانی مردم کاری نداشت و به خاطر این که در سرزمین کربلا بر حسب مصلحت یک بیماری به حضرت دست داد، آن پسوند «بیمار» به دنبال اسم امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) برای ما شد معیار معرفت‌شناسی در امام‌شناسی!

ایشان خاطرنشان کرد: قهرمانی‌هایی که امام زین العابدین (علیه‌السلام) بیمار در عرصه نهادینه‌سازی انقلاب کربلا به‌عنوان رهبر سوم انقلاب اجرا کردند، اگر بالاتر و برتر از قهرمانی‌ها و دلاوری‌های شهدای کربلا نبود، حتمأ از عرض آنان بالاتر بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به ماجرای ورود اسرای کربلا به شام اشاره کرد و گفت: آوردن اهل بیت به شام، دستگاه یزیدی را زیر سؤال برد، اول می‌گفتند یک خارجی را کشتیم، زن و بچه‌اش را اسیر کردیم و وارد شام می‌کنیم، این زن و بچه توانستند به مردم و اهالی شام ثابت کنند خارجی نیستند، این‌ها بچه‌ها و خانواده پیغمبرند و دستگاه یزیدی زیر سؤآل رفت؛ مشاوران یزید به او گفتند مراسمی در مسجد جامع برپا کن، آقایی که تنها مرد باقی‌مانده از خیل مردان کربلا هست را بیاور آنجا بنشان، خطیب تو هم برود بالای منبر و مردم را توجیه کند در مسئله کشتن امام حسین (علیه‌السلام) و این که این سرکوبی و کشتار به مصلحت اسلام و مسلمین بوده و باید این کار انجام می‌گرفت، مردم توجیه شوند و شما از نظر کشتن امام حسین (علیه‌السلام) و اسیر کردن اهل بیت (علیهم‌السلام) زیر سؤال نروید.
ایشان افزود: یزید هم دید فکر بدی نیست، مراسم را تشکیل داد، تمام اهل شام را در مسجد جامعه دمشق دعوت کرد، همه آمدند، خطیب رفت روی منبر و امام سجاد (علیه‌السلام) را هم پایین نشاندند، خطیب شروع کرد در مدح آل ابی‌سفیان و تنقید از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و توجیه در علت کشتن امام حسین (علیه‌السلام) با مردم حرف زدن اما چیزی که نه برای یزید قابل پیش‌بینی بود و نه مشاوران او، این بود که آقای جوان 22، 23 ساله اسیر که مدتی هم بیمار بوده و در چنگال دشمن هم گرفتار است، این جمعیت را به یک میدان مبارزه اموی‌زدایی و یزیدستیزی مبدل کند.

تبدیل میدان تضعیف به میدان عظمت اهل بیت

آیت‌الله علم‌الهدی به ابتکار عمل امام سجاد (علیه‌السلام) در مقابله با یزید اشاره و بیان کرد: در آن حالی که خطیب گرم حرف زدن بود، امام چهارم از جا حرکت کرد، با تُن صدای قوی به سر این خطیب فریاد زد «ای کسی که حرف می‌زنی، رضای مخلوق را با غضب خدا معامله کردی؟ برای رضای مخلوق حرف می‌زنی و غضب خدا را تحریک کردی»، حجت بالغه الهی است، قطب عالم امکان است، با یک عتاب چنان این خطیب بالای منبر دست و پایش را گم کرد، مثل یک مجسمه ساکت ایستاد و نتوانست حرف بزند، حضرت رو کردند به یزید و فرمودند «یزید اجازه بده من هم بروم بالای این چوب‌ها بایستم، این منبر پیغمبر نیست، این چوب‌های به هم وصل شده هست، من هم بروم بالای این چوب‌ها، حرفی بزنم که هم خدا خوشش بیاید و هم مردم خوششان بیاید».

ایشان ادامه داد: یزید گفت محال است چنین اجازه‌ای بدهم، مردم ریختند به سر یزید که خطیب تو حرفش را زد، بگذار این آقای اسیر هم حرفش را بزند، چرا از حرف می‌ترسی، این که اسلحه ندارد، می‌خواهد حرف بزند، بگذار حرف بزند، اطرافیانش هم گفتند حالا بگذار حرف بزند، مهم نیست؛ یزید گفت شما این‌ها را نمی‌شناسید «این‌ها خانواده‌ای هستند که اصلأ علم را چشیده‌اند، خرد کرده‌اند و بیرون ریخته‌اند، این‌ها چنین خانواده‌ای هستند، آدم معمولی که نیستند، حرف می‌زند تخت و بخت ما را بهم می‌ریزد».

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اطرافیان اصرار کردند، مجبور شد و اجازه داد، امام خطیب را کشیدند پایین، رفتند روی منبر ایستادند، خطبه قرایی خواندند، بیان ولایی امام سجاد (علیه‌السلام) بر در و دیوار مسجد جامع دمشق چنان طنین انداخته بود که مرد و زن مجذوب فرمایش، بیان و توسعه تُن صدای امام سجاد (علیه‌‍السلام) شدند؛ فروزه ایزدی طبع منیر من است، قوافی صعب و سخت حکم‌پذیر من است/ از آن که اندر سخن علی امیر من است، اوست امیر کلام من از پی‌اش رهسپار؛ آقا صحبت کرد و مقدمات خطبه را خواند.
ایشان گفت: امام سجاد (علیه‌السلام) بعد گفت «من عرفنی فقد عرفنی و من لم یعرفنی انبأته بحسبی و نسبی»، «هرکه مرا می‌شناسد که می‌شناسد، هرکه مرا نمی‌شناسد، خودم را با حسب و نسب معرفی می‌کنم»، فرمودند « انا ابن مکه و منى، انا ابن زمزم و الصفا، انا ابن من حمل الرکن باطراف الردا، انا ابن محمد المصطفى، انا ابن علی المرتضى، انا ابن خدیجه الکبرى، انا ابن فاطمه الزهراء»، با معرفی این جملات، زمزمه گریه از مردم بلند شد، هنوز نگفته من کی هستم، هنوز از مظلومیت پدرش چیزی نگفته، اسم پیغمبر (صلوات‌الله) و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را شنیدند، اسم خدیجه و فاطمه شنیدند، زمزمه بلند شد اما وقتی صدا زد «ای مردم من پسر کسی هستم که سرش را از پشت گردن جدا کردند، من پسر آن تشنه‌ای هستم که هی فریاد العطش زد تا از دنیا رفت»؛ مسجد یک پارچه ضجه و ناله شد؛ مردم شامی که روز ورود اهل بیت جشن گرفته بودند، از این لحظه عزادار شدند، شام سیاه پوش شد با خطبه امام سجاد (علیه‌السلام).

1400/06/26
15:35

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام
آخرین اخبار


تصاویر

آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم یادواره شهدای روحانی در مدرسه علمیه عالی نواب

بازدید آیت الله علم‌الهدی از مرکز درمان سرپایی کرونا قرارگاه شهید سلیمانی، جنب حسینیه امام خمینی(ره)

اجرای طرح‌های حمایتی دینی و اجتماعی، قابل تقدیر است

پاسخ به شایعات




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد.