آیت‌الله‌علم‌الهدی:

فلسفه حضور حضرت معصومه در ایران، پشتیبانی از انقلاب امامت بود

title به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم عزاداری روز وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) که در حرم امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد، ضمن تسلیت این روز، اظهار کرد: امروز در خراسان سالروز دیگری هم وجود دارد که آن، به توپ بستن حرم و گنبد مطهر امام رضا (علیه السلام) است.


ایشان ادامه داد: در حدود ۱۱۳ سال قبل، گنبد مطهر و این بقعه منوره به‌وسیله تهاجم غافل‌گیرانه عوامل نابکار دولت استکباری روس تزار مورد هتک قرار گرفت و گلوله‌باران شد؛ مردم مشهد و اهالی خراسان از آن روز تا به اکنون رسمشان این است که این سالروز را در کنار اقامه عزای خواهر کریمه این حضرت گرامی می‌دارند و مظلومیت جانکاه این حریم را مورد توجه قرار می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: البته این سنت حسنه که در شهر ما از ۱۱۳ سال قبل تا به الان وجود دارد برای این است که مردم ما در آن دوران خفقان طاغوت به جریان استکبار توجه داشتند و آن توجه را تا به امروز و در زندگی مورد مشاهده قرار بدهند تا هیچ‌گاه از اهل بیت (علیهم‌السلام) غفلت نکنند.

اولین قدم استکبار، دشمنی با اهل بیت است 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که خوشبختانه در پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، اصل استکبارستیزی به‌عنوان یک اصل اساسی برای همه مردم و همه نسل‌ها قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز جهات مختلف استکبار‌ستیزی در جامعه انقلابی ما آنچنان توسعه دارد که تنها مسئله یادآوری و مسئله تهاجم شرق در ۱۱۳ سال قبل، افراد را متوجه نابکاری استکبار نمی‌کند بلکه مسئله دشمنی با اهل بیت (علیهم‌السلام) از بعد از رحلت پیامبر (صلوات‌الله علیه) آغاز شد و در هر دوره‌ای از حکومت حاکمان طاغوتی که بر سرنوشت مسلمانان مسلط شده‌اند، وجود داشته است.

ایشان بیان کرد: هر جریانی چه در داخل امت و چه در خارج از امت می‌خواست بر سرنوشت مردم مسلط بشود، اولین قدمشان دشمنی با پیغمبر و اهل بیت (علیهم‌السلام) بود که در این دوره نیز به توپ بستن حرم امام رضا (علیه‌السلام) در راستای تثبیت و تحکیم قدرت و رقابت سیاسی بین دو استکبار غرب و شرق انجام گرفت.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: بعد از جنگ جهانی اول، امپراتوری عثمانی از هم پاشیده شده بود و استکبار غرب به سرکردگی بریتانیا بر بیشتر بلاد مسلمین که در تحت حکومت امپراتوری عثمانی بود، مسلط شد، ‌روسیه تزار تصمیم گرفت برای این‌که بتواند در جهان‌خواری با استکبار غرب رقابت کند، به نحوی بر ایران مسلط شود.

هتک حرمت به حرم امام رضا برای از بین بردن قدرت مسلمانان

ایشان با بیان این‌که آن روز راه سلطه بر کشور تنها گماشتن دست نشانده نبود و باید لشکرکشی صورت می‌گرفت، تصریح کرد: بهترین نقطه برای تجاوز روس تزار به ایران، مرز خراسان بود چون آن‌چه مستقیم او را به کویر می‌رساند و با وسعت کویر وسط ایران بر کل کشور مسلط می‌کرد، جاده هموار خراسان بود، جایی که محل تمرکز مردم و شیعیان بود.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در یک درگیری داخلی که بین مشروطه و مستبدین که آنان نیز دست‌نشانده روسیه تزار بودند، وارد کشور شدند و به بهانه برقراری امنیت، در این برخورد فیزیکی که در مسجد گوهرشاد صورت گرفته بود، این نقطه را مورد تهاجم قرار داده و حرم امام هشتم (علیه‌السلام) را به امید تخریب کامل و نابودی محل تجمع شیعی به توپ بستند تا بتوانند از این طریق بر همه کشور مسلط بشوند که با عنایت امام رضا (علیه‌السلام) این اتفاق صورت نگرفت.

ایشان با بیان این‌که مردم مشهد قیام کردند و گفتند اگر بناست این حرم تخریب بشود، ما را هم باید با آن نابود کنید، افزود: این یک هتک حرمت نسبت به حرم امام رضا علیه السلام که در بعد از آن هم ادامه پیدا کرد و از این رو امروز به‌عنوان یک اقامه عزا برای ما مطرح است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که ما در تصویر مظلومیت اهل بیت (علیهم‌السلام) فقط به یک‌سری از نکات توجه داریم، اظهار کرد: شاید امروز بسیار ساده بگوییم که حرم امام رضا (علیه‌السلام) در شهر مقدس مشهد و حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) در شهر مقدس قم است اما اگر به نقاط تاریخی آن نگاه کنیم، متوجه مظلومیت اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌شویم.
ایشان ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اکرم تا زمان شهادت امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، ظلم‌های بسیاری در حق اهل بیت پیامبر صورت گرفت، از رحلت پیامبر تا شهادت امام حسن عسکری 250 سال طول کشید که جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی صورت و محور همه این حوادث یک چیز بود و آن‌هم مظلومیت اهل بیت پیامبر (صلوات‌الله علیه) بود که بسیاری از آن مظلومیت‌ها بی‌اطلاع هستیم.

دو روایت از حضور حضرت معصومه در ایران

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در مسئله انتقال حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیه) دو جریان مشهور است، یکی از نقل‌ها این است که ایشان به همراه لشکری از اولاد موسی بن جعفر (علیه‌السلام) از مدینه به سمت خراسان به راه افتاد و ایشان با بعضی از خواهرانشان به سمت خراسان حرکت کردند تا خودشان را به امام زمانشان برسانند تا اگر بخواهند امام هشتم (علیه‌السلام) را به شهادت برسانند، با آنان مقابله کنند.

ایشان تصریح کرد: مرحوم استاد تاریخ، «باقر شریف قریشی» که کتابی دارند به نام «موصع اهل بیت علیهم‌السلام» که در وصف حضرت رضا (علیه‌السلام) می‌گویند علت انتقال حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) به ایران این است که حضرت رضا (علیه‌السلام) به ایشان نامه نوشته بود تا به ایران بیایند و وقتی حضرت معصومه در بین راه از شهادت امام هشتم (علیه‌السلام) با خبر شدند، آنقدر ناراحت شدند که مریض شدند؛ کاروان به ساوه رسید و حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) از غم برادر بسیار مریض شده بودند که به کاروان دستور دادند تا ایشان را به قم منتقل کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: وقتی مردم متوجه شدند خواهر امام رضا (علیه‌السلام) می‌خواهد به قم بیاید، بسیار خوشحال شدند و به استقبال ایشان رفتند و یکی از بزرگان قم به نام «موسی‌بن خبرج» جلو رفت، ناقه مرکب را گرفت و ایشان را به خانه خودش برد و از ایشان پذیرایی کرد؛ مرد و زن به دیدار ایشان می‌آمدند تا اینکه بیماری حضرت شدت گرفت و در یک چنین روزی رحلت فرمودند.

فلسفه نامه نوشتن امام رضا (علیه‌السلام) به حضرت معصومه

ایشان با بیان این‌که نکته قابل توجه، فلسفه نوشتن نامه به حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) توسط امام رضا (علیه‌السلام) است، خاطرنشان کرد: ما در مورد پیغمبر آیه‌ای در قرآن داریم که می‌فرماید «وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٣﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ ﴿٤﴾»، پیامبر از روی هوا حرف نمی‌زند بلکه بر اساس وحی است یعنی حرف‌های پیغمبر از روی احساس نیست و تحلیل دارد همانند این که پیامبر به حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها)، «جان» می‌گفتند که این گفتار نیز بر اساس احساس نبود؛ علی‌رغم اینکه در عواطف بسیار رئوف بودند و با هر فردی رقت قلب داشتند اما این گفتار از روی احساس نبود، وجود اقدس حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) 24 سال با برادرشان اختلاف سنی داشتند و امام هشتم (علیه‌السلام) به ایشان علاقه بسیاری داشتند که مرحوم باقر قریشی نیز نقل می‌کند به‌خاطر علاقه شدید امام رضا (علیه‌السلام) به حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، از ایشان خواستند که به سمت خراسان بیایند در حالی که امام معصوم بر همه چیز آگاه است و این کار علت و هدف دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که وجود مقدس امام رضا (علیه‌السلام) در توسعه شیعیان در خراسان بسیار مؤثر بود، ابراز کرد: دستگاه اموی در تلاش بود که شیعیان با امام ارتباط برقرار نکنند زیرا از قدرت آنان بسیار می‌ترسید، این‌که ایشان به حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) نامه نوشتند به این دلیل بود که ممکن بود توسعه امامت رخ بدهد و قیامی صورت بگیرد.

ایشان افزود: ائمه ما از بعد از امام حسین (علیه‌السلام) به‌دنبال موقعیتی بودند تا بتوانند قیامی انجام بدهد، حضرت که به خراسان آمدند، نقطه گرایش مردم شدند و وقتی مردم به سمت مأمون حمله‌ور شدند، مأمون به امام رضا (علیه‌السلام) پناه برد؛ وقتی امام رضا متوجه این اتفاق شدند که ممکن است انقلاب امامت صورت بگیرد و مأمون نیز متوجه این خبر شد، می خواست از مرو به سمت بغداد حرکت کند و در مدت اقامت سه روزه خود در توس، امام رضا (علیه‌السلام) را به شهادت رساند.

پشتیبانی از انقلاب امامت

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مأمون تصور می‌کرد دیگر نمی‌تواند به بغداد برود و قدرتش به خطر می‌افتد پس امام رضا (علیه‌السلام) وقتی احتمال دادند که ممکن است انقلاب امامت صورت بگیرد، نیاز به یک حرکت زینب‌وارانه دارند و از این جهت به حضرت معصومه (علیه‌السلام) نامه نوشتند و از ایشان خواستند تا به خراسان بیایند.
ایشان خاطرنشان کرد: فلسفه نامه نوشتن امام رضا (علیه‌السلام) به حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، پشتیبانی از انقلاب امامت بود که متأسفانه این خواهر با شنیدن خبر شهادت در بین راه از شدت غم و غصه، مریض شدند و اولین شهیده بعد از امام رضا (علیه‌السلام) شدند، ایشان در مدت حضور در ایران، ادامه‌دهنده خط امام رضا (علیه‌السلام) در این کشور بودند.

1400/08/25
16:06

افزودن دیدگاه جدید


سایتامام

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد