آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تقوا باید در برنامه عملی زندگی متجلی باشد/ توجه به رضای الهی بر پیروی از خواست دنیا اولویت دارد

title به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، در تبیین تقوای عملی به‌عنوان مجموعه‌ای از برنامه‌ها و دستورات برای اجرا در زندگی انسان اظهار کرد: کلام ما در خطبه نخست، با محوریت تبیین تقوای عملی است؛ یعنی همان موضوعی که در آیه 7 سوره مبارکه حشر، ماهیت و واقعیت آن در دو جمله بیان شده و خداوند متعال می‌فرماید «وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» یعنی بندگان متقی، هرچه پیامبر آورده را می‌گیرند و هرچه نهی کرده، ترک می‌کنند.

ایشان افزود: آنچه نبی مکرم اسلام (ص) آورده است، مجموعه‌ای از برنامه‌ها و دستورات عملی است و قاعده تناسب حکم و موضوع به انسان دستور می‌دهد که اخذکردن آنچه رسول گرامی اسلام (ص) آورده است، در حقیقت به معنای باور داشتن به وجود معاد، قیامت و همه اندیشه‌ها و عقایدی است که در ابلاغ نبوی تبیین شده است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه ابلاغات نبوی لازم الاتباع است که از این میان می‌توان به خطبه غدیر اشاره کرد؛ همان‌که پیامبر (ص) به مسلمانان دستور داد تا هرکس بعد از ایشان عهده‌دار مسائل مسلمین می‌شود، باید با وحی و سیره نبوی سنخیت داشته باشد و لازمه تقوای عملی، تعهد به این فرمان پیامبر اکرم (ص) بود اما خلفای بی‌تقوایی عهده‌دار امور مسلمین شدند که بعدها پسر پیامبر (ص) را در کربلا به قتلگاه کشاندند و این، شاخص‌ترین ثمره بی‌تقوایی است.
عمل به تقوا به معنای باور به دستورات الهی در زندگی است
ایشان با بیان اینکه عمل به تقوا به معنای باور به دستورات الهی در زندگی است، ادامه داد: عمل به تقوا به معنای آن است که انسان پس از باور داشتن به دین به‌عنوان یک برنامه زندگی، با عمل خود شرایطی را ایجاد کند که همواره در سایه رحمت پروردگار باشد و از غضب الهی دور بماند. در این شرایط، متواتر ممکن است اهل دنیا، ایمان مؤمنان و بندگان مخلص خدا را به تمسخر بگیرد اما این کوچک‌ترین اهمیتی ندارد و این دنیاست که در مقاطعی از دین فاصله می‌گیرد و اندیشه حاکم بر آن با مبانی الهی متعارض می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به ادعای برخی افراد در خصوص لزوم تطبیق سیاست اسلامی با معیارهای پذیرفته‌شده آن در دنیا گفت: در دنیای شکم‌پرست و شهوت‌پرستی که خدانشناس‌ها زمام امور آن را به دست گرفته‌اند، بدیهی است که سیاست اسلامی و آنچه امام معصوم و فقیه مجتهد و جامع‌الشرایط به‌عنوان حجت امام تبیین می‌کند، پذیرفتنی نباشد اما در این شرایط، ما هم نمی‌توانیم چشم به دنیا بدوزیم و طبق خواست دنیا عمل کنیم درحالی‌که رضا و پسند پروردگار در آن نیست.
ایشان با بیان اینکه تقوا باید در برنامه عملی زندگی ما متجلی باشد و برای تحقق این هدف، طبق حکم قرآنی باید همه اجزای زندگانی ما برمبنای ماهیت رسالت نبی مکرم اسلام (ص)، آموزه‌های دینی و خواست خدا باشد، تصریح کرد: اخذ کردن پیام الهی با وساطت پیامبر (ص) ناظر بر باورمندی و عمل کردن هم‌زمان است؛ یعنی همان موضوعی که آیه در فراز پایانی خود، نتیجه بی‌توجهی به آن را مصادف با مجازات سخت الهی عنوان می‌کند زیرا همین‌که خدا ما را نپسندد، در دنیا و آخرت ناکام هستیم و چه بسیار انسان‌هایی که حیات آن‌ها موردرضایت پروردگار نیست و با همه قدرت، مقام و شهوت‌رانی‌هایی که در زندگی دنیوی خود دارند اما بازهم از خود ناامید هستند.

1401/05/28
18:11

افزودن دیدگاه جدید


آیتemam

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آیت الله علم الهدی می باشد